lorden
hej!

nu i dessa skördetider har jag inhandlat ett litet växthus ifrån Ikea och tänkte så lite vackra växter. Jag har placerat detta bygge vid mitt köksfönster och där ska det stå hela sommaren hade jag tänkt.

Vad jag har förstått så behöver man ju extra ljus och vad jag har läst här ska Fluora lysrör vara gedigna för detta ändamål?
Finns det några likvärdiga lysrör som håller samma klass?
Räcker det med ett simpelt lysrör med armatur ifrån Ikea? Eller detta rekommenderas ej?

Och framförallt, var köper jag bra lysrör?? Fluora har jag inte hittat någonstans...

En liten följdfråga, räcker det med en liten "skrivbordslampa" som belyser växthuset eller är det tvunget att ha ett jättelysrör som hänger i kedjor ifrån taket för att tillgodose de små livens behov?

MVH
Lorden
TeliaNet
hej.
jo du har så rätt så.
fluora77 ska det vara om det ska vara bäst eller natura de luxe76.
men det näst bästa är 83(0) eller 84(0). [willab använder 84(0)].
de först nämnda är svåra att få tag på medan de andra finns överallt, t.o.m. på granngården.
du kan i även använda vanliga varmvita lysrör eller lågenergilampor, men det är inte optimalt.
själv vet jag bara ett ställe som säljer floura77 och det orchidehuset.se/belysning
på osram.se kan du kolla spektrum fördelningar.
växter ska ha blått för kompakthet och rött för tillväxt och blommning.
det bör vara en hög och bred spektra stapel på blått och rött.
för växthuset rek. jag en HPS=högtrycksnatrium då den ger en del värme och belyser ett större område.
de kostar 1200-2000 kr.
dessa säljer hps:
succseed.com
swegrow.com/se
http://www.tradgardsteknik.se/vaxthus/armatur.html
http://www.hydrojardin.com/hydro_boutique_sv.htm
willabtradgard.se
willa säljer även lysrör och armaturer.
kerstin z5-6
vad jag undrar först är du talar om innesådder eller ??
Det går med vanliga med , man tager vad man haver smile.gif
vad ska du så för roliga sorter ?
Virgo
svarar väl här oxå med samma sak

Detta tips om lysrör gav jag tidigare i olika inlägg

http://www.osram.se/Ljuskunskap/Spektralf%...b6r/lysror.aspx

http://www.osram.se/_nav/goLink.aspx?p=lil...lan_aspx&t=Page

i akvarieaffärer brukar det finnas fluora 77 och andra rör för växter, men de brukar vara ganska dyra där.
Bäst att beställa i lampaffären.

Vanlig ikea armatur funkar (ta bort plastkåpan) och det finns ju 15-20W rör för växter, så det behövs inga bautagrejer om man har några enstaka alster som behöver lite mer ljus.
kerstin z5-6
15-20W rör för växter, jag skulle nog smälla till med åtminstone 36 -15 -20 w är ju så korta smile.gifsmile.gif för det mesta
Kåpan från ikea kan man nog ta bort ja smile.gif
Virgo
Nu vet jag inte hur bred växthuset är som lorden har, men ett 36W rör är 90cm långt ett 18/20W är 58cm

så det blir nog svårt att knöka in ett 90 rör i ett smalare växthus.

här har ju längden ingen betydelse utan ljusstyrkan och spektrat.
Sussi
Hejsan!
Jag använder en skrivbordslampa med lysrör för belysning av ett miniväxthus. Har miniväxthuset stående i fönstret med skrivbordslampan över, fungerar alldeles utmärkt. Mina frösådder är knubbiga och fina smile.gif
Fördelen med en skrivbordslampa är ju att den tar liten plats (men kan förstås bara belysa liten yta) och är lätt att justera i höjd allt eftersom de små plantorna växer. Men det optimala vore förstås en riktig lysrörsarmatur så man får plats med mer... wink.gif
Hälsn Sussi
Fredi
Bauhaus säljer floura77-lysrör. 57 kr kostade mina 36-wattare.

Jag köpte även en trådupphängd armatur på Bauhaus. Den kostade över 400 kr, men håller förhoppningsvis i några år. Fördelen med trådupphängningen är att jag kan reglera höjden på ett enkelt sätt när plantorna växer upp.

(Upptäckte just att det är snöstorm ute... Och därmed försvann alla vårkänslorna sad.gif )

Jag använder även en skrivbordslampa för några fröer eftersom det blev lite ont om plats under flouran och det fungarar utmärkt. Samma lampa har sett till att min uppstammade minifikus (hrm... det där lät konstigt) inte har tappat alla sina blad den här vintern.
jepperdi
Angående vad man ska ha för lysrör så har jag kommit på (genom rundringning) att det inte spelar så stor roll vad man har för lysrör.. vanliga vita fungerar perfekt!

Kom ihåg att alla växter även om dom står på olika "plan" i ditt (IKEA)växthus vill ha ljus så du får på något sätt se till så att dom får tillräckligt med ljus på alla plan.. annars så blir resultatet inte bra.. (10-20 cm ifrån växterna med vanligt lysrör)

Så fort det heter/är till för växt- så blir det DYRT. Vanlig armatur fungerar utmärkt!

(Har precis inhandlat en från secondhand..)
TeliaNet
undataget är fluora77 som kostar lite mer men ger så mycket mer.
det har ett mer utpräglat special spectrum.
men du har delvis rätt,
840, 830 och 827 duger och är lika varandra och är lätta att få tag på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon