hansa
Hej.
Jag har en äkta fläder buske. På denna har jag fått och får varje år på stammarna svarta odjur. Dessa täck hela stammen från rot till blad. Men inte på bladen. Liknar mest en svart klibbig massa.
När blommorna kommer så finns dom är med.
Är det någon som vet vad detta är och framför allt- HUR blir man av med eländet confused.gif .

Ps.
verkar inte gå på trädgårdens andra växter.
Aqvakul
bladlöss - busken dukar inte under av detta. Spruta med vattenslang, vattna med såplösning är en möjlig väg att begränsa angreppen. Spruta med insektsgift är mindre lämpligt, särskilt om du tänker göra saft av blommorna...
Gunilla T
Fläder får bladlöss förr eller senare - något år kan de vara borta men sedan är de där igen. Flädern tar ingen skada av lössen och naturen brukar hinna ifatt vid midsommartid ungefär. Fåglar och andra insekter äter upp lössen..

Sätt upp några småfågelholkar så får du medhjälpare wink.gif
amaira

Jag vet. Jag har dem också på mina fläderbuskar. Stora, svarta, och i stor mängd över hela busken. Hur man blir av med dem, vet jag inte Att det är inte lätt vet jag däremot.

Själv låter jag dem vara kvar, och njuter av alla de extragästerna jag får som lever av dessa. Både roligt och intressant att se mångfalden omkring. Men det var inte vad du frågade om. De här bladlössenverkar dessutom hämma fruktbildningen.

Jag återkommer på temat bladlöss när tiden tillåter, kan dröja några dagar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon