Full version: Hästmyror
Pia Wallentin
Jag har hittat hästmyror inne. Hur får man väck dom utan att blanda in Anticimex? Jag har även hittat boet ute, det är ca 10m från huset i ett dött träd. Här hällt ut myrmedel ( inte myrr) som grannen fått från Anitcimex.
HelénE
Det bästa är faktiskt att ringa Anticimex och fråga. Är det sånt som man kan åtgärda själv utan deras inblandning så ger de villigt råd per telefon. Det bespar ju dem själva att behöva åka ut.

Hästmyror äter gammalt trä och kan i värsta fall äta upp ens hus, så de är inte att leka med.

Helén
Gossen Ruda
Hästmyror har ofta ett huvudbo och ett flertal satellitbon runtomkring. Man måste ta bort hela samhället och där får man nog ta hjälp av proffs. Hästmyror äter inte trä men de gnager ut gångar och bokammare i träet och kan försvaga bjälkar tills de går av.
fridsbacka
Har själv haft såna inne , men vi satt in altandörren och fann boet där , nytt virke och vips var merparten borta , dom klara väl inte det nya virket och käka mot fibrena och inte med dom . Även ett gammalt träd som blåste omkull o där i hade dom bon , dom är snabba och smarta dom små asen , men nu har jag inte sett dom på nått år o tacka gud för det

tydligen kan dom ha hur många bon som helst och flera hundra meter bort , grannen jobbar på anticimex så fick lite hjälp , ma får försöka följa dom , mina gick i rötterna med så vips kom det ett hål i backen där dom kom upp =)
Gossen Ruda
De vill helst ha lite ruttet trä att gnaga i, färskt virke är inte poppis. De är riktiga doldisar, håller sig under jorden eller på andra dolda ställen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon