jörgenn
HEJ ! Jag köpte ett citrus limonträd för nån vecka sen ca 60 cm högt har nog nyss blommat det har 2 frukter 4-5 cm och 7-8 små 2-3 cm . Det är i en kruka diam 20cm höjd 17 cm och sitter i nån typ lerklump . Kan jag plantera om de nu ? Har en fin kruka som är 27 cm höjd 25 räcker den i strlk ? vad är bra jord till de ? Vad gör jag me den gamla jord leran ska den tas bort ?

Tacksam för svar vill de ska växa o frodas ! Mvh Jörgen
BerOla
Hej. Vet inte om det är rätt sätt men jag satte min planta i en stor kruka, tog med hela klumpen och fyllde sedan upp med U-jord. Har nu skördat 3 underbart goda citroner och ett 20-tal yta är på gång. Kul är att citron blommar samtidigt som den har både kart och mogen frukt. Har haft min ett år nu och den har växt kraftigt
djur7
CITAT (jörgenn @ 12-06-2011, 19:33) *
HEJ ! Jag köpte ett citrus limonträd för nån vecka sen ca 60 cm högt har nog nyss blommat det har 2 frukter 4-5 cm och 7-8 små 2-3 cm . Det är i en kruka diam 20cm höjd 17 cm och sitter i nån typ lerklump . Kan jag plantera om de nu ? Har en fin kruka som är 27 cm höjd 25 räcker den i strlk ? vad är bra jord till de ? Vad gör jag me den gamla jord leran ska den tas bort ?

Tacksam för svar vill de ska växa o frodas ! Mvh Jörgen

JAg är ingen expert men jag skriver av min erfarenhet.
De behöver inte plnateras om såvida inte rötterna kommer ut ur krukan, dú skall anv jord som är speciellt för citrusar det gör jag i varje fall den är porösare.
Lycka till!!
rosita
När jag köpte mitt citronträd, rådde trädgårdsmästaren mig att ta bort ca 2-3 cm på sidorna runt om av den lerklump den står i + ca 5 cm undertill och sedan blanda ut den med ny citrusjord. Om man bara sätter ned lerklumpen i ny jord, orkar inte rötterna ta sig ut i den nya jorden och kan då torka ut. Se till att citrusjorden du använder inte innehåller kalk, för det vill inte citrus ha!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon