Full version: Nya sådder
kerstin z5-6
Äntligen kom jelitto -Nu har jag sått hela kvällen smile.gif
Häng upp fler lysrör med och skolat om

Dubbla stockrosor vita o aprikos
Clematis integrifolia steel blue

Stacys buzantina .lammöron
Veronica teucrum-blå låg veronica med barrigt bladverk

Viola cornuta alba minor vit viol

Scabiosa Isaac house -Blå och vit vädd

3 sorter Delpinium magic fountain-riddarsporre ,stadiga låga. -lavendel , klarblå , rent vit
Baptisia pendula vit färgväppling med svarta stammar

Eryngium planum blaukappe -Hela växten är klart koboltblå
helen du ska få post snart smile.gifsmile.gif
Hur är läget för er andra -gror det ??
Ti bee
Hej!
Ska man så stockrosor redan? Har också en aprikos+bärnsten dubbel som väntar i lådorna någonstans.
Du har minsann också roliga sorter!
Här gror det för fullt! Dahliorna lär ha blivit stora innan de ska ut, de har hunnit en bit redan nu. Floxen är det också full fart på, så säkert stämmer det att det blir tidig blomning på dem.

God groning! smile.gif
Eva i Skåne
Jo då, här gror det också. Dubbla petunior, dubbla sommarflox, törnrosas kjortel, silvernjurvinda, eucalyptus, browalia, olika sorters basilika mm.

Det som inte gror är dessa jäkla gycklare... Förr strödde jag frön i en bytta och fick massor av plantor som blommade hela sommaren, men ifjol drev de verkligen med mig och det blev skit av hela gyckelodlingen och jag fick köpa plantor, som inte alls blev lyckade efter första omgången blommor. Nu verkar sådden misslyckas igen. Vad har jag gjort för ont? Jag älskar ju gycklarblomster. Kanske går det inte att ta frön år efter år från samma moderplantor??? wink.gif Jag ska köpa en påse nya fröer och göra ett försök till.

Jag har fler frösorter som jag ska så, men jag har försökt dela upp i omgångar.
kerstin z5-6
Du kan ha tagit frö för tidigt -omogna
Det kan vara en f1 hybrid -då ger de dåligt med grobara frö o måste köpas
Hoppas du lyckas bättre nästa gång
fiffigafrun
Nu har även jag sått! 15 sorters perenner. Bl a Kransveronika (Virginica Virginicum ?), vit bergsvallmo, vit tolvgudablomma, vit aklejruta, m m m m.
Denna gång åkte alla perennerna ut under snön! (Du förlåter väl sveket Kerstin z 5-6?) Men, men de kanske åker in igen om de ryms...

Lite ettåringar också, narcisstobak, tobak evening fragrance, löjkoja tudor tapestry, vit paradisblomster.

Sen har jag ju hur många andra saker att stoppa ned i jorden också så vette sjutton hur allt ska rymmas...
wub.gif

/Karin
kerstin z5-6
haha Aldrig smile.gif

fast jag har hälften ute jag med .. närmar mej 100 strecket o allt har inte kommit än -och allt gror !!
vickeva
Jag har sått en del i år jag med..brukar inte vara så bra på det, men har gett mig den på att lyckas i år. wub.gif wub.gif
Nu undrar jag när man ska skola om. En del frön har jag sått i torvbriketter, kan man sätta ner de som de är i en kruka med... ??? hurdan?? jord?
Jag har också riggat i mitt förråd med energisnål lampa (de sa att det var ok, och sänkt tempereturen till 15 grader ung... är det rätt?
kerstin z5-6
Yep helt rätt
Skola om när de har fått ett par vanliga blad
jag kör 8 cm plastkrukor o vanlig p -jord av lite bättre kvalite
Inte 5 för hundra varianten .. laugh.gif
fast ibland kan det vara av nöden med sådana också-då får man grusa i jorden o tilläggs gödsla efter några v smile.gif
Unn
Jo, attans vad det gror!
Som jag säger till min sambo som betraktar fröfirmeräkningarna med viss skepsis; jag har tjänat hur mycket pengar som helst! ... - om man räknar på vad det skulle ha kostat att köpa "färdiga" plantor, that is. (ni fattar hur jag tänker eller hur wink.gif .
Hmm...får jag inflika en fråga Kerstin? Scabiosan, hur sår du den? jag har några frön med en kort anteckning om att de vill ha 25-28 graders undervärme - är det riktigt?

Unn, som snart är tiotusentals kronor rikare biggrin.gif
vickeva
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-02-2004, 23:28)
Yep helt rätt
Skola om när de har fått ett par vanliga blad
jag kör 8 cm plastkrukor o vanlig p -jord av lite bättre kvalite
Inte 5 för hundra varianten .. laugh.gif
fast ibland kan det vara av nöden med sådana också-då får man grusa i jorden o tilläggs gödsla efter några v smile.gif

Wow vilka snabba svar... tusen tack:)
man hör ofta folk säga att man ska välja bättre jord, men var hittar man den, och hur vet man vilken som är bra??
kerstin z5-6
jag brukar börja med >scabiosan på värme ja-Den kan vara seg , jag har köpt rubbed seeds som är lite prepareade .
Går det inte så kyl dem efter tre v sådär,,,

jag vill inte göra reklam , men jag tycker att hasselfors P jord är helt ok smile.gif
Den finns på granngården .
har man inte så mkt kan man kanske kosta på blomjord för krukväxter
Eva i Skåne
CITAT (Unn @ 23-02-2004, 23:28)
Jo, attans vad det gror!
Som jag säger till min sambo som betraktar fröfirmeräkningarna med viss skepsis; jag har tjänat hur mycket pengar som helst! ... - om man räknar på vad det skulle ha kostat att köpa "färdiga" plantor, that is. (ni fattar hur jag tänker eller hur wink.gif .
Hmm...får jag inflika en fråga Kerstin? Scabiosan, hur sår du den? jag har några frön med en kort anteckning om att de vill ha 25-28 graders undervärme - är det riktigt?

Unn, som snart är tiotusentals kronor rikare biggrin.gif

Ooo, vad jag skrattar laugh.gif . Jag har säkert också tjänat tusenlappar laugh.gif Idag handlade jag några stackars fröpåsar och en förpackning nematoder för 425:-, men det kan ju bli växter för tusentals kronor. Det har jag inte plats till laugh.gif så får man ge bort överskottet och så är man lika fattig som vanligt , men kul är det wub.gif Ja, kanske inte fattigdomen direkt, men...
Som tur är frågar maken aldrig efter vad det kostar när jag handlar växter o d, men nog kan man få höra en och annan kommentar typ: då blir det inget uterum i år heller sleep.gif

Scabiosa, det köpte jag idag. Jag hae inte räknat med att de skulle vara svåra sad.gif .
Kicki J
Hejhopp!
Jag har sått daturor i massor men de är lite sega, hängpetuniorna kom häromdan och nu går jag som en liten hönsmamma och beundrar de små. Lobelian börjar visa sig oxå men hängverbenorna lyser med sin frånvaro, någon som har erfarenhet av dem? Även sidenörten verkar seg. Har massor mer som ska i sålådorna men då växthuset endast är på drömstadeit så måste här planeras noga så allt får plats!

Någon som har sått Alstromeria? Skickade i min iver efter något som jag alls inte vet vad det är. Stod på att det ska vara perenn men någon sa att det är de inte??? blink.gif /Kicki
MRLINDELL
Jag är också inne på Stockrosor, "Aleca Rosea Chaters", en blandning av alla färger.

Brinnande kärlek, Praktsalvia även den röd och Blodamarant som får växa högt bland några stora Astilbe plymer.

DAEHFELDT fröpåsar har jag inte provat vtidigare, där står inget om planteringstider mm, bara lite generell text om jord och växtplats.
kerstin z5-6
Aleca Rosea Chaters är en helt underbart suveränt snygg variant av stockros, finns som enkla och plena" variant:) grattis
Alströmeria är en vekis så sätt den på skyddad plats:)

Nysått idag -
Tripterygium regelii-inget svenskt namn ?
Heucera Dales strain -alunrot
Clematis patens
Artemisia stelleriana-sandmalört -kryper ej invasiv
Abutilion vitifolium rolleyes.gif
Unn
CITAT (Eva i Skåne @ 24-02-2004, 15:41)
kommentar typ: då blir det inget uterum i år heller sleep.gif

He-he, Eva...det är ju det som är så himla bra med att så, man tjänar ju snabbt ihop till t.ex. ett uterum... biggrin.gif När jag nöjt och stolt betraktar alla mina grodder (hrmm..varav en bråkdel kommer att överleva - men det hör inte hit just nu) räknar jag raskt och belåtet ut att jag kommer att kunna köpa både träväxthuset och valnötsträdet, bigaråerna samt spaljepäronen redan i vår...kanske all markduk jag behöver med.
- Lättförtjänta pengar det här med fröer!

Har nyligen hittat pengar att tjäna på rosor med, en firma som är vansinnigt billig bara man köper 5 eller 10 av varje sort...
- Jojo. Sambon kan inte annat än älska det, eller vad tros? wink.gif
MRLINDELL
I stället för att så Clematis, är det svårt att ta sticklingar på de fina ex man redan har? Jag har några som blir JÄTTESTORA och inte så lätta att få tag på. Det kommer inte att synas om man plockar av något.

Jag har hittat en länk med instruktioner:

http://home.swipnet.se/~w-33838/Klematis.htm

Skall man eller skall man inte?
Åsa, mälardalen zon 2
Själv tycker jag att det är enklare att föröka klematis med avläggare än att ta sticklingar.

Men man kan ju även testa sticklingar man kan ju plocka ganska många sticklingar på en klematis utan att det syns.

Frön kan vara kul med tanke på att det blir extra spännande och se hur den första blomman ser ut med tanke på att det ofta blir en helt ny sort, blir den annorlunda och fin kan man ju föröka upp den med sticklingar och ha som sin egen klematissort.
Ti bee
CITAT (Kicki J @ 24-02-2004, 18:13)
men hängverbenorna lyser med sin frånvaro, någon som har erfarenhet av dem? Även sidenörten verkar seg.

Precis samma här! Just hängverbenorna tiger still, samt sidenört (förutom den gula som kommit lite grann, men inte röd & orange). De kanske är långsammare än de andra?
Bleu Magenta
Hej!
Här är en till som har hittat en massa fröer som måste sås.
Endel har jag samlat själv andra är köpta.

Av de insamlade har jag sått:

Akleja Nora B
Tovsippa
Meconopsis av något slag, en blå
Penstemon "navigator mix"
Trollius chinesis

Från Impekta har jag köpt:
Acantus mollis
Delphinium vrescins
Rheum plamatum

Jag köpt frön från sta och provar vermikulit, plastpås tricket på dessa:
Astrantia major
Allium schubertii
Clematis alpina
CLEMATIS fusca
CORYDALIS linstowiana
Eryngium alpinum
Fritillaria melegris
Hosta Sp. Brokbladig
Lillium regale
Lillium martragon
Physocarpus opulifolius
Scabiosa caucasia
SCILLA (Liliaceae) hispanica
Thalictrum
kerstin z5-6
Flera i sta listan mår bra av kylskåp utom just hostan som gror bäst fuktigt i + 22 eller mer samt ljus smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon