Full version: Vad har ni fönstren?
Suz
Hej!
Nu när man flyttat ut alla sådder och växter som vill vara ute på sommaren vad har ni i fönstren då?
Här ekar det tomt...några stackare som står på tillväxt men ödsligt tomt i mina fönster....
Rihane
Krukväxter.
*Stintan*
Ja jag har också krukväxter på fönsterbrädorna.
merlin68
Samma här, krukväxter. Sådderna och övervintrare som pelargoner, änglatrumpeter osv brukar jag förvara/förodla i tvättstugan under tilläggsbelysning.
Suz
Vad för krukväxter??
Jag har ju citrusar i mängder som huserar i mina fönster som nu flyttats ut...
Eva i Skåne
Jag brukar låta många av mina krukväxter komma ut på sommarlov och då blir det riktigt tomt i fönstren.
Nån växt brukar få stå kvar och sen kanske nån vas, snygg flaska eller prydnad så det inte ser alltför tomt ut.
merlin68
CITAT (Suz @ 12-06-2011, 20:47) *
Vad för krukväxter??
Jag har ju citrusar i mängder som huserar i mina fönster som nu flyttats ut...

Har många krukväxter bla annat flera hoyor, st paulior, en samling bladkaktusar, blomsterlönnar, en stor rumsgran, avokadoträdet, nattens drottning, rosenkaktus, rosenkallor, passionsfrukt olika sorter och många fler.....smile.gif
Suz
CITAT (merlin68 @ 12-06-2011, 20:50) *
Har många krukväxter bla annat flera hoyor, st paulior, en samling bladkaktusar, blomsterlönnar, en stor rumsgran, avokadoträdet, nattens drottning, rosenkaktus, rosenkallor, passionsfrukt olika sorter och många fler.....smile.gif

Avocado & passionsfrukt bland annat...de flyttar jag ut nu på sommaren så det blir lite tomt.
Nästan alla av de växter du nämner stormtrivs ju ute på sommaren....jag flyttar ut mina.
Kanske ska tjyvhålla några inne smile.gif
*Stintan*
Jag har ju bara balkong och begränsat utrumme så det är inte så många jag kan ha ute. Kvar inne är en del hoyor, olika kaktusar, hibiskusar och en del annat.

Har dessutom inga större mängder med sådder numera.
Suz
CITAT (Eva i Skåne @ 12-06-2011, 20:49) *
Jag brukar låta många av mina krukväxter komma ut på sommarlov och då blir det riktigt tomt i fönstren.
Nån växt brukar få stå kvar och sen kanske nån vas, snygg flaska eller prydnad så det inte ser alltför tomt ut.

Det var ett bra tips!
Lite snygga flaskor/kannor med lite sommarblommor i smile.gif
Suz
CITAT (*Stintan* @ 12-06-2011, 21:03) *
Jag har ju bara balkong och begränsat utrumme så det är inte så många jag kan ha ute. Kvar inne är en del hoyor, olika kaktusar, hibiskusar och en del annat.

Har dessutom inga större mängder med sådder numera.

Ja det förstår jag, har man begränsat med plats "odlar" man därefter!
Vill med ha balkong efter att jag sett allas fina bilder!!
Myosotis
Krukväxter. Har inte plats med sådder på fönsterbräderna.
Alexander-VG-zon3
Två basilika plantor är inne, och två hisbiksuar som kom in tillfället för att det var dåligt väder som förstör deras blommor. Annars helt tomt allt kommer ut på sommaren. Även när det är riktigt varmt kommer även det sista ut.

Annars blir det lätt att fönsterkarmen blir en förvaringsplats av tidningar, disk, skräp under sommaren. Har inte så mycket prydnader och inga lampor i fönstren.
malcolm
Måste man ha något i fönstren då?
Eva i Skåne
CITAT (malcolm @ 13-06-2011, 06:48) *
Måste man ha något i fönstren då?

Nej, det är förstås en smaksak, men brukar man ha knökfullt känns det väldigt tomt utan något alls.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har alla mina krukväxter i fönstret.

På min inglasade balkong har jag mina pelargoner och en sittplats och på loftgången ( är som balkong också eftersom vi har hörnlägenhet och dörr till loftgången in) är stora krukor med perenner och även där en sittplats.

Tomma fönster vill jag inte ha, det ser så naket ut.

Elisabeth
Uggi
Såhär ser det ut i vårat köksfönster.

St Paula

Rihane
Hade krukväxter(började ta skott från mammas krukväxter när jag var 10 år) innan jag skaffade balkong. Man kan lugnt säga att jag inte har samma bekymmer med tomma fönsterbrädor som en del i tråden.
Ett tag i våras var det knökfullt här inne med sådder. Så fort det bara gick åkte plantorna ut. Använder bara ett fönster till dom och sedan till vintern ska jag detta år försöka hålla liv i en del fina vildpelargoner och en dr.Westerlund variant i det fönstret. Pelargonerna står ute på balkongen nu.
Kvar inne nu är orkidéer som trivs i mina österfönster. Till skillnad från där jag bodde förut med norr och söder-fönster så överlever dom flesta orkidéer som jag antingen får eller köper själv numera här. Jag har 6-7 sorters St:Paula, Gullrankor(ibland måste dom toppas och då blir det fler krukor med dom), narrhuvor, sinnigior, kornettblomma, frangipani, en slags brokbladig minibenjamin-ficus som jag glömt namnet på, några andra växter som jag inte vet namnet på, kungscissus, en annan cissus, svärmorstunga(inköpt enbart för att den är en utmärkt luftrenare), hjärtan på tråd. Palettblad av en sort från mammas växter som jag haft till och från sedan jag var 10, får nu hålla liv i dom på egen hand(tog i år några skott och petade ner i en balkonglådan ute)
Dessa krukväxter står i dubbla rader på fönsterblecket och några enstaka hänger i amplar, dom får absolut inte plats ute för där är knökfullt.

Förutom krukväxter finns i fönstren. Lampor och ljusstakar. Förutom i sovrummen har jag inte gardiner. Dom tar bort vitsen med stora fina fönster och snor utrymme från växterna. Nytt för i år är att jag har myggnät för balkongdörren.

Edit: Oj, jag glömde min mönjelilja som blommar så vackert nu
Olle A
Det är knökfullt hos mig också, av bl a pelargoner, blomstervaggor, fredskallor, Calathea, apostlaliljor, paradisträd, rexbegonior, kryddkarlbergare och palettblad. Sticklingar finns av de flesta sorterna om någon är intresserad. smile.gif

Olle
Christa
Jag har pelagoner. De blommar ju hela tiden och får mycket sällan löss. Tål torka ganska bra också. Tacksammare och mer rikblommande krukväxt får man leta efter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon