josohl
I år verkar det som mördarsniglarna helt ratar "snigelpelletsen" (de små blå-gröna kornen). Jag har hemmagjorda varianter av snigelbaren gjorda av små glassburkar med klippta ingångar i sidorna som jag häller pellets i. Men i år verkar pelletsen förbli orörda i burkarna, men det finns gott om sniglar i rabatterna. Jag har tom lagt pellets framför en snigel vid några tillfällen för att se vad som händer, men de verkar helt ointresserade, "luktade" lite och gled sen rakt över pelletsen...
Nån med liknande erfarenheter?
Har sniglarna tappat smaken för detta bekämplningsmedel?
luzen
Mina sniglar äter kornen om de stöter på ett men verkar inte aktivt söka upp dem, hela rabatten är full av korn men de ska fan på mina klematis ändå. Kom på mig själv härom kvällen att sitta och försöka lägga korn precis framför sniglarna.... sen skärpte jag till mig! giggle.gif

Första året jag använder snigelfritt och är inte direkt imponerad. Tänk om sniglarna muterat!! alien.gif
HelénE
Det verkar lite olika har jag sett. Tror sniglars luktsinne är väldigt bra, känner det nått jättegott i närheten dras de lättare till detta.

Jag ser dock att sniglarna minskar rejält där jag haft pellets och mina snigelbaren är väl besökta.

Vissa växter som är speciellt goda strör jag ringar runt och så länge inte pelletsarna regnats sönder så får de vara ifred.

Helén
Gossen Ruda
I början testade jag pelletsen genom att jag la en pellet bredvid en snigel som åt på en kompis, det godaste de vet. Det dröjde bara några sekunder så vände den sig till pelletsen och började äta. Om de har lärt sig att undvika pelletsen vore en katastrof även om jag de senaste åren och även i år är nästan helt befriad från kräken. Har bara lyckats komma åt att stampa på något tiotal i år
Snöflinga
Hos mig fungerar pellets riktigt bra. När jag går ut på snigeljakt hittar jag mest döda sniglar. De är uppsvällda och något ljusare i färgen. Undrar just om de blir uppätna av sina kamrater, tycker inte det verkar så.
bullerbybo
Prova att byta sort, alla sorter är inte lika populära bland sniglarna - kanske har de tröttnat på receptet?

Jag har börjat köpa den knallblå kornen (natria tror jag det är som gör dem) för dem ratar hönorna. Dessutom håller de bättre mot regn och man ser tydligt när man hackar sniglar om de har ätit av giftet (hela slemmet blir blått) så det är lätt att veta om de hittat till giftet. Lägger oftast ut under enkupiga tegelpannor så att det nska hålla längre.
enus
Hej,
Har också märkt att pellets inte funkar.
Har senast använt Natria från Bayer Garden.
Skall testa andra fabrikat. Tror att jag använde annat
fabrikat i fjor. Kommer tyvärr inte ihåg vilket.
Skulle vara intressant att veta vilka fabrikat ni andra har använt.
Snöflinga
Jag använder något som heter "snigeleffekt". Det är regntåligt, står t.o.m. på paketet att man skall vattna på det för att locka sniglarna. det fungerar bra tycker jag.
ninnisky
Använder "Snigelfritt" några gånger varje sommar och det fungerar alldeles utmärkt. Har inte haft några sniglar förrän sista veckan så idag fick det bli en rejäl omgång runt de växter som sniglarna gillar! Är det inte samma kemiska beståndsdel i både Snigeleffekt och Snigelfritt? Järnfosfat.
HelénE
Jag köpte 25 kg härifrån i år: http://www.nyttodjur.se/produkt/snigel-effekt.aspx och det verkar fungera riktigt bra, sniglarna äter det glatt. Visst om det finns annat gott precis bredvid så kan det hända de äter det istället men det verkar lite 50/50 om de väljer ex salladsbladet eller snigelmedlet. Förmodligen drar de till det som först kommer i deras luktsinne.

Antalet sniglar har i vart fall hos mig minskat rejält i år.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon