Full version: Rosenknoppspelargon
pyssel
Det verkar som det nu våras för bladlöss utomhus...usch!
Har nyligen köpt två stycken rätt så kraftiga plantor av pelargonen "Appleblossom rosebud".
Och är som sagt rädd att de kommer angripas av dessa gröna glädjedödare som verkar lura i varje hörn.

Är det då säkrare att ha dem inomhus?

Får denna pelargonsort ofta bladlöss?

tack på förhand

aldo
Köp Provadopinnar nu !

Bladlöss kommer när det blir varmare o torrare där ute och inget vi kan göra ngt åt.

Alla pelargoner blir finare där ute om de inte står ute i regn varje dag flirting.gif
"Rosenpelargoner " vill nog gärna ha lite tak över huvudet så blommorna inte blir fula .

Själv har jag köpt Årets pelargon 2011 och den gillar alla väder förstår jag nu efter allt regn, men även sol vissa dagar , vi har haft på västkusten .
Peztis
Men brukar pelargoner verkligen drabbas av bladlöss? Har för mig att de sällan gör det.
Bassam
Hej

Vi säljer mången pelargon just nu i affären, jag ser inte någon av dem fick bladlöss eller andra ohyra, , men de behöver vattnar bra , när blir dem lite torra .

H:Bassam
smuleborg
Har inte heller någon erfarenhet av bladlöss på pellisar. Tänker, har för mig att engelska p. kan drabbas. Vi har inga (tycker inte om dem). Så du är tämligen säker - Gå inte på tricket att köpa "pinnar".
aldo
CITAT (smuleborg @ 16-06-2011, 20:42) *
Har inte heller någon erfarenhet av bladlöss på pellisar. Tänker, har för mig att engelska p. kan drabbas. Vi har inga (tycker inte om dem). Så du är tämligen säker - Gå inte på tricket att köpa "pinnar".

Vita flygare drabbar pelargoner + att doftpelargoner kan få bladlöss .

Varför inte "pinnar" ?
Red Top
CITAT (aldo @ 16-06-2011, 22:58) *

Varför inte "pinnar" ?

Man behöver ju inte ta till "mer våld än nöden kräver" smile.gif . På en pelargon, eller flera, är det ju lätt att manuellt ta bort lössen, och duscha/spola växterna med vatten. Bladlöss, liksom annan ohyra, kommer ju oftast när luften och/eller växten är torr och bladlöss gillar inte vatten.

Mina doftpelargoner har aldrig fått löss. Däremot fick en av mina zonaler löss i vintras. Har aldrig hänt förut och jag har många pelargoner jag övervintrar.
NilaM
Efter inköp av några doftpelargoner i höstas så fick jag en attack av bladlöss (för första gången någonsin). De föredrog doftpelargoner enligt min erfarenhet. Hade inga problem med mina zonal, men nu minns jag inte helt säkert om jag hade zonal i samma rum som doftisarna då...

Jag fick dock aldrig bukt med bladlössen då de hela tiden återkom sad.gif Det slutade med att jag lät de angripna växterna dö (efter jag tagit lite skott).
smuleborg
CITAT (aldo @ 16-06-2011, 22:58) *

Varför inte "pinnar" ?

Vi har sedan några år sedan odlat zonaler, vildpelargoner, hybrider, miniatyrer, dvärgar och stjärnor. Ingen erfarenhet av vare sig bladlöss eller vita flygare. Att köpa dessa "pinnar" i förebyggande syfte är att kasta bort pengarna (och belasta miljön). Och föresten, ja visst ja - Vi har en rosenknopp; inga bladlöss, inga vita flygare.

Har läst att engelska p. kan drabbas av löss eller om det var vita flygare. Kanske handlar det då om inomhusliv i för torr miljö för de små liven, jag vet inte, vi tycker inte om engelska p. och har därför inte fördjupat oss i ämnet. Men trådskaparens p. är inte en engelsk p.
Mårbacka
Har aldrig heller fått vare sig bladlöss, spinn och vita flygare på pelargoner vad jag minns!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon