Full version: Rosenknoppspelargon
pyssel
Det verkar som det nu vras fr bladlss utomhus...usch!
Har nyligen kpt tv stycken rtt s kraftiga plantor av pelargonen "Appleblossom rosebud".
Och r som sagt rdd att de kommer angripas av dessa grna gldjeddare som verkar lura i varje hrn.

r det d skrare att ha dem inomhus?

Fr denna pelargonsort ofta bladlss?

tack p frhand

aldo
Kp Provadopinnar nu !

Bladlss kommer nr det blir varmare o torrare dr ute och inget vi kan gra ngt t.

Alla pelargoner blir finare dr ute om de inte str ute i regn varje dag flirting.gif
"Rosenpelargoner " vill nog grna ha lite tak ver huvudet s blommorna inte blir fula .

Sjlv har jag kpt rets pelargon 2011 och den gillar alla vder frstr jag nu efter allt regn, men ven sol vissa dagar , vi har haft p vstkusten .
Peztis
Men brukar pelargoner verkligen drabbas av bladlss? Har fr mig att de sllan gr det.
Bassam
Hej

Vi sljer mngen pelargon just nu i affren, jag ser inte ngon av dem fick bladlss eller andra ohyra, , men de behver vattnar bra , nr blir dem lite torra .

H:Bassam
smuleborg
Har inte heller ngon erfarenhet av bladlss p pellisar. Tnker, har fr mig att engelska p. kan drabbas. Vi har inga (tycker inte om dem). S du r tmligen sker - G inte p tricket att kpa "pinnar".
aldo
CITAT (smuleborg @ 16-06-2011, 20:42) *
Har inte heller ngon erfarenhet av bladlss p pellisar. Tnker, har fr mig att engelska p. kan drabbas. Vi har inga (tycker inte om dem). S du r tmligen sker - G inte p tricket att kpa "pinnar".

Vita flygare drabbar pelargoner + att doftpelargoner kan f bladlss .

Varfr inte "pinnar" ?
Red Top
CITAT (aldo @ 16-06-2011, 22:58) *

Varfr inte "pinnar" ?

Man behver ju inte ta till "mer vld n nden krver" smile.gif . P en pelargon, eller flera, r det ju ltt att manuellt ta bort lssen, och duscha/spola vxterna med vatten. Bladlss, liksom annan ohyra, kommer ju oftast nr luften och/eller vxten r torr och bladlss gillar inte vatten.

Mina doftpelargoner har aldrig ftt lss. Dremot fick en av mina zonaler lss i vintras. Har aldrig hnt frut och jag har mnga pelargoner jag vervintrar.
NilaM
Efter inkp av ngra doftpelargoner i hstas s fick jag en attack av bladlss (fr frsta gngen ngonsin). De fredrog doftpelargoner enligt min erfarenhet. Hade inga problem med mina zonal, men nu minns jag inte helt skert om jag hade zonal i samma rum som doftisarna d...

Jag fick dock aldrig bukt med bladlssen d de hela tiden terkom sad.gif Det slutade med att jag lt de angripna vxterna d (efter jag tagit lite skott).
smuleborg
CITAT (aldo @ 16-06-2011, 22:58) *

Varfr inte "pinnar" ?

Vi har sedan ngra r sedan odlat zonaler, vildpelargoner, hybrider, miniatyrer, dvrgar och stjrnor. Ingen erfarenhet av vare sig bladlss eller vita flygare. Att kpa dessa "pinnar" i frebyggande syfte r att kasta bort pengarna (och belasta miljn). Och fresten, ja visst ja - Vi har en rosenknopp; inga bladlss, inga vita flygare.

Har lst att engelska p. kan drabbas av lss eller om det var vita flygare. Kanske handlar det d om inomhusliv i fr torr milj fr de sm liven, jag vet inte, vi tycker inte om engelska p. och har drfr inte frdjupat oss i mnet. Men trdskaparens p. r inte en engelsk p.
Mrbacka
Har aldrig heller ftt vare sig bladlss, spinn och vita flygare p pelargoner vad jag minns!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon