Hej!
Har tillbringat helgen med att gräva fram en stenläggning på landet. Det är en halvmetertjock stenkant, som skiljer äng från gräsmatta. Den består av ganska stora stenar, som ligger kant i kant. Nivåskillnaden mellan äng och gräsmatta är kanske mellan 10-30 cm. Som synes (kanske?) på bilderna har jag nyligen planterat två rosenbuskar, på ängen. Framför dem tre lavendelplantor. Nu önskar jag förslag på hur man kan göra med stenkanten. Jag vill gärna att den skall framträda, och har tänkt att inte låta ängen växa ända fram, kant i kant. Har ni förslag på någon trevlig kantväxt, perenn? Kraven är: tålig, skall passa gammal torpmiljö och skall klara zon 5. Det är ganska så soligt på platsen.
Tacksam för förslag! /Sara
Fasiken: jag får inte upp bilderna, de är för stora... låter frågan kvarstå ändå. Jag kanske klurar ut det tekniska...
Hej
Jag kan säga silverarv, nejlikor
H:Bassam
Tack Bassam! Själv funderar jag på kantnepeta. Men den kanske blir för buskig/täckande? Eller pästkragar. det växer i omgivningen. Sedan är jag ju svag för just lavendel.
Katarina Odla.nu
13-06-2011, 08:04
Hej! Jag tar mig en funderare och har även skickat frågan till Odlas facebook. Återkommer när jag hör något därifrån/Katarina på redaktioen
kerstin z5-6
13-06-2011, 08:20
Låga växter i z 5 finns det gott om
Sandmalört, lammöra,lavendel om du gör ett grusdike åt dem, Nepetan kan bli för yvig",stäppsalvia blå eller rosa,vitt fänrikshjärta ,Heuchera många olika bladfärger,pärleternell.Lungört/pulmonaria som finns med silvermelerade blad i många blomfärger, blå rosa ,vit lila,i olika namnsorter
Vore jag du undvek jag prästkragarna-du lär få rensa dem ändå ur dina rabatter om de växer där
35.jpg
ajuli allium.jpg
Katarina Odla.nu
13-06-2011, 08:27
Hej igen Sara!
Här kommer lite tips från
Odlas facebookgruppCamilla: Själv ska jag ha hosta och lavendel
Marianne: Kantnepeta.

Maud: Lewisia!
Maria: Backnejlika, finns i flertalet färger.
Lena: Hosta är en vacker kantväxt i en lite striktare rabatt eller där man vill leka med olika gröna nyanser. I en mer romantiskt, fluffig rabatt där man kanske har rosor passar nepetan förträffligt som kantväxt. Eller vill man ha som en liten minihäck så finns ju buxbom (kanske inte i zon 5?) eller varför inte lingon som skapar en liten häck på 20-30 cm.
Nini: Persilja, backtimjan.
Jag hör av mig om det kommer mera/Katarina
Oj, vad många svar! Jag tackar och bockar. Önskar bara att jag kunde förstå hur jag kan lägga in bilderna...
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=105029 Kanske kan du få tips här eller ställ en egen fråga funkar det inte fråga i småprat det finns många duktiga där! Lycka till!
Katarina Odla.nu
13-06-2011, 09:07
... och här kommer mera från Odlas facebook:
Debby:Jordgubbar eller smultron... Dessutom överkomligt prismässigt om man behöver köpa i mängd.
Kerstin: Vit blodnäva fyller ut överallt - snygga drivor av grönt och vitt. Självsår sig och breder ut sig. Bra om man vill det! Köpte dom nog från Odla.nu.
Sylvia: Liten flocknäva, eller varför inte blodnäva.
Birgitta: Silverarvet (Cerastium tomentosum) om det är en låg rabatt...
/Katarina
Klint: TACK! Skall kolla ikväll. det är ju så mycket roligare att illustrera frågan med en bild.
Jag funderar också: stenkanten avgränsar ju äng från gräsmatta och blommorna skall planteras på ängssidan. Hur skall jag tänka, är vissa blommor/växter/perenner mer "kraftiga" än andra (dvs. hävdar sig bättre mot ängsgräset)? Det är väl risk att gräset kväver blommorna?
kerstin z5-6
13-06-2011, 12:24
Inga blommor kan hävda sig mot gräset, de måste bo i en väl avgränsad rabatt som hålls fri från frösådder från ängen.
Bild
öppna tex paint
ta upp bilden där
klicka på
ändra storlek samt fyll i bildpunkter
sätt vågrätt på 700
den andra fylls i av sig själv
Spara bilden som annat namn än den hade så originalet behålls
ladda upp filen, i inlägg eller i ditt album här på odla
Gräset kommer med all säkerhet växa sig in i rabatten och över stenarna igen om du inte avskärmar den från ängen. Bäst är att gräva ner ett kantskydd mot ängen och dölja det med stenarna.
Jag har själv ett parti i trädgården som säkert varit väldigt tjusigt en gång i tiden, med stenar som avgränsning mot gräsmatta nere och ängslik mark ovan. Numera är det som bara gräs och sen en del envisa perenner som överlevt. Silverarv, funkia, irisar är det som verkar kunna stått emot gräset. Samt nån enbart grön marktäckare som jag inte vet vad den heter.
Det hjälper inte att rensa bort gräset, jag gjorde det förra året i avsikt att "göra i ordning" rabatten, men sen kom annat mellan så kantskydd kom aldrig i jorden och i år är där precis lika mycket gräs i rabatten som förra året och alla stenarna som låg i kanten är helt överväxtra igen.
Således vill du ha rabatt och stenkant så bör du se till att skärma av nere i jorden så inte gräset kan ta sig in i rabatten.
Helén
Jag läste att t.ex. blodnäva är en typisk ängsblomma, så min tanke är att kanske de kan sticka ut bland gräset om man planterar nävan invid stenkanten. Så att kanten/övergången/stenen blir mer markerad i allafall. Även om gräset är där och trängs, alltså.
kerstin z5-6
16-06-2011, 21:32
Gör en avgränsning.. annars blir du galen på ängsgräset .. lovar
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-06-2011, 22:32)

Gör en avgränsning.. annars blir du galen på ängsgräset .. lovar
Ja det lovar jag också.
Jag rensade lite i min gräsrabatt i går. Klippte nu gräset med grässax så det i vart fall ser lite hyfat ut temporärt. Rabatten är inte stor, ca 3 x 1m och jag fyllde 2 korgar ca 15L styck med bara gräs högt som jag klippt ner. Nu ser man i alla fall de få växter som överlevt och stenkanten, men det tar säkert bara några veckor så ser det lika ut igen.
Helén
[attachment=63761:besk.jpg]
Kanske att jag äntligen lyckades ladda upp en bild? Tack för alla förslag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.