Tulipanaros
Hej!

Jag undrar om någon vet vad detta är för ros?

Ganska hög, ca 2--2,5 m, böjda grenar, glest, ärligt talat ganska fult växtsätt (men det kan bero på att trädgården inte har skötts om särskilt väl på många år).

Den verkar vara rotäkta, för rotskott långt från busken blommar och växer på samma sätt. Rotskotten kommer över huvud taget mest långt bort: jag skulle vilja ha en tätare buske och har tagit bort en del risiga grenar från basen, men nya grenar verkar mest komma en meter bort. (Borde jag satsa på att göra en ny buske av rotskotten i stället?)

Inte särskilt mycket taggar: enstaka grova taggar på de grövsta grenarna och tunna, mjuka taggar allra längst ut vid blomman. Men de "mellangrova" grenarna är taggfria.

Blommar med vita, fyllda blommor nu (med en svag, svag, knappt märkbar nyans av rosa). En del knoppar är en aning svartbruna ytterst. Doftar ljuvligt.

Trädgården är från 40-talet, men jag vet förstås inte om denna har planterats senare.

Mycket tacksam för hjälp!!!

Edit: Ja, "Vad är" skulle det förstås stå i rubriken... smile.gif
svennis
Kanske en ALBA, Maxima.
Skånsk bondros.
Doftar
Tulipanaros
Ja, det låter mycket rimligt, Alba Maxima måste det vara!! Tack!!

Borde jag beskära den, och i så fall hur? Just nu har den som sagt inte så vacker form, men jag har bara tagit bort risiga grenar vid basen.
kerstin z5-6
Borde o borde whistling.gif du KAn beskära den om du vill.Ta bort risiga grenar döda toppar mm nu efter blommning och beskär den i önskad form nästa vår innan löven kommer.Men den växer lite spretigt av naturen och blir en stor buske:)
Tulipanaros
Tack, då får det bli en beskärning nästa vår. Den får gärna vara stor och spretig men denna är... väldigt gles. smile.gif Det är första säsongen i trädgården, så jag har inte sett allt blomma ännu. Jag trodde nog att denna buske bara bestod av fula rotskott och att den skulle åka rakt i komposten, men när jag såg den blomma, och kände doften, kom jag på andra tankar... Nu ska vi se om jag kan få fason på den också. Tack för hjälpen!
Ezereht
Ge den lite ny jord också och rensa bort gräs runt den, så den gosas till lite. Om rotskotten alla kommer långt ut kanske det är lite fattigt där den står.
kerstin z5-6
Bra ide göd den lite så bryter den kanske fler nya grenar o tätnar pg det-går bra att göda nu o fram till midsommar, en hel säck kogödsel på påse tex runt rosen
Tulipanaros
Tack, bra idéer, det ska jag göra! Och ja, det är rejält magert och torrt där den står, pga. en stor björk. Ska nog flytta några rotskott till en gynnsammare plats också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon