Har förstört två stycken sekatörer av olika märken bra idag genom att försöka klippa praktspireans grenar, inte mer än dryga centimetern i diameter! Den ena sekatörens nedre "klippskänkel" (underkäken på "papegojnäbben" ) gick av och på den andra sekatören lossnade skänklarna från varandra...
Någon som har tips på hållbara och starka sekatörer? Tydligen är det ett hårt jobb att ta sig igenom spireans grenar...
Tack på förhand!
Jag är vansinnigt nöjd med Fiskars
röjningssaxar. Jag använder den mindre "Powergear" för allmän beskärning, och den stora röjningssax "L" knäpper jag grova grenar med.
Vanliga små enhandssekatörer blir bara skeva eller går sönder för mig.
Aqvakul
12-06-2011, 21:22
Felcos sekatörer håller. Min är från 1985 och jag tvekar inte på de grova grenarna.. (har ju sällan grensaxen till hands..)
Var köper man den? Jag har samma problem
mamamaggan
12-06-2011, 23:28
Köpte mig en Felco på Granngården häromdagen. Inte den dyraste men den verkar funka bra. Har använt den till att klippa av grenar som var c:a 2 cm i diameter utan problem och då ska ni beakta att jag inte har normal kraft i handen .
Kan man samtidigt passa på att få lite råd om hur man ska sköta den ? Var knapphändig info med men har förstått att den ska oljas ner mellan bladen och även i fjädern mellan skänklarna . Rätt ?
Något mer än att göra rent den och torka noga som man ska tänka på ?
Tack för tipsen! Har googlat både Felco och Fiskars och bestämt att det får bli en Felco nr 6. Hittade instruktioner för hur man ska sköta sekatören på www.felco.com. Kommer inte ihåg exakt vad som stod men Mamamaggan kan säkert hitta sin modell där också!
malcolm
13-06-2011, 05:38
Det är med sekatörer som med alla andra verktyg, det lönar sig att satsa på kvalitét, min är säkert 20 år gammal och fungerar fint ännu men den var inte billig, betalade närmare 300 kr för den vill jag minnas. Kommer dock inte ihåg var jag köpte den eller vad det är för fabrikat. Har även en grensax från Biltema med utväxling och den är jag mycket nöjd med. Handtagen har en teleskopfunktion så man kan dra ut dem till önskad längd för att orka mera.
malcolm
13-06-2011, 06:28
Kom på nu att det är en Felco sekatör jag har.
Hoppas jag har sådan tur med den Felco jag köpt att den också håller i 20 år
Aqvakul
13-06-2011, 18:03
CITAT (mamamaggan @ 13-06-2011, 00:28)

Köpte mig en Felco på Granngården häromdagen. Inte den dyraste men den verkar funka bra. Har använt den till att klippa av grenar som var c:a 2 cm i diameter utan problem och då ska ni beakta att jag inte har normal kraft i handen .
Kan man samtidigt passa på att få lite råd om hur man ska sköta den ? Var knapphändig info med men har förstått att den ska oljas ner mellan bladen och även i fjädern mellan skänklarna . Rätt ?
Något mer än att göra rent den och torka noga som man ska tänka på ?
Efter fem år får du kanske bryna bladet lite och efter 25 år köpte jag ett nytt blad för en knapp hundring. Min är en Felco 2 som är en slags standardmodell. Numera finns det varianter för små och stora händer och med rullande handtag och ja det är inte lätt att välja... glömde att jag blev av med fjädern för drygt tio år sen men en ny inhandlades för några tior, lätt som en plätt..
Sedan några år har jag också en mindre japansk sekatör, som passar bra för lite finlir. Den ingick i ett set tillsammans med en japansk såg som min älskade hustru förärade mig på en födelsedag. Älskar sågen och om jag inte fått sekatören så hade jag nog pensionerat min felco till förmån för en ny "värstingmodel", men nu fick det bli en ny kniv i stället. Jag har också en Sandvik från 1978, som jag använde på på landet när jag hade dubbla trädgårdar. Den fungerar bra med originalbladet, men är inte lika bekväm och tar ionte riktigft lika stora grenar som Felcon. Den används nu förr enklare ingrepp på balkongen i stan.
mamamaggan
13-06-2011, 20:01
Har en Felco 6 och hittade bra instruktoner på sidan som Sarasl tipsade om , TACK!
Har skrivit ut hur man sköter den , superbra för jag tycker inte de som följde med var speciellt bra/tydliga.
Tack skall ni ha för tipsen det sparade massor med tid för mig,
kerstin z5-6
16-06-2011, 20:33
Fila den ofta så den är skarp finns bra verktyg för det
Själv gillar jag fiskars och de små gröna som jag inte minns vad de heter ..
Det finns 2 huvudtyper av sekatörer. Mothålls- och sidoskärs. De har olika användningsområden. Jfr. hammare och slägga! Mothållssekatörer används till grövre "torra" grenar. Funktionen är att nypa av materialet. En sidoskärssekatör skär eller klipper av växten. Den används till tunna, våta, material. Risken med sidoskär är att man ger sig på för grova och hårda grenar vilket i värsta fall gör att bladen divergerar (glappar). Är den skadan skedd är bladbyte ett måste eller om reservblad inte finns till modellen är det bara att kassera sekatören. Ofta ger man sig på för grovt material med alltför fint verktyg vilket kan resultera i en vridning av grenen och att man förstör verktyget. Ofta är en grensax lämpligare att använda istället för att riskera en dyr sekatör.
Att fila (slipa) sin sekatör är inte att rekommendera. För att skärpa skäreggen kan man använda en gammal porslinssäkring. Man bryner endast den skråade sidan av eggen. Den plana ytan slipas aldrig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.