Har fått ett antal gamla praktspireor som är mycket risiga och olika höga men blir en perfekt snabbfixad häck som insyns- och vindskydd! Skulle vilja föryngringsbeskära och få ner de högre till samma höjd som de lägre, skiljer 60-70 cm i höjd. Kan man ta bort 1/3 av de äldre kvistarna ända nere vid backen i år, 1/3 nästa osv för att glesa ut? Kan man också kapa de kvarvarande i toppen till "lagom" höjd eller blir det kvastar där då? Skulle också vilja städa bort gamla blomställningar men orolig att det också kan leda till kvastar i toppen.
Tack på förhand!
Jag hade en sådan buske som du beskriver när jag flyttade in i mitt hus för många år sedan., Jag började med att gallra, när det blir så tätt med förvedade grenar kan det inte växa något där. Sedan klippte ner så många grenar som möjligt av de som fanns kvar (utan det såg för snett och konstigt ut) till det ställe där det lägst bladen fanns. Sedan fortsatte jag att klippa dessa var tionde cm ungefär åren gick och vissa av de bortgallrade grenarna kom aldrig tillbaka och busken blev tätare och högre. Så fort jag såg att det gick utan att det såg för dumt ut kapade en efter en av det äldsta som hade sådana där ruskor överst som du beskrev, I år tog jag den sista och busken är vacker och frisk med mängder blommor över hela busken, Det har tagit tio år ungefär, Jag har gjort likadant med en jättejasmin har nu de härliga dofterna i rätt höjd,
Tack för tipset! Tror jag ska köra en variant på det du gjort. Hoppas dock att det inte behöver ta 10 år innan det ser okej ut...
Ha det gott!
Det glömde jag förstås att påpeka busken är snygg hela tiden till skillnad om man klipper ner drastiskt. Det blir från fall till fall det blir säkert bra med din variiant,
Hej
Det är bra med gamla buskar att klipper dem under några år, du kan beskära varje år några grenar.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.