Sarasl
Har ftt ett antal gamla praktspireor som r mycket risiga och olika hga men blir en perfekt snabbfixad hck som insyns- och vindskydd! Skulle vilja fryngringsbeskra och f ner de hgre till samma hjd som de lgre, skiljer 60-70 cm i hjd. Kan man ta bort 1/3 av de ldre kvistarna nda nere vid backen i r, 1/3 nsta osv fr att glesa ut? Kan man ocks kapa de kvarvarande i toppen till "lagom" hjd eller blir det kvastar dr d? Skulle ocks vilja stda bort gamla blomstllningar men orolig att det ocks kan leda till kvastar i toppen.

Tack p frhand!
fvd
Jag hade en sdan buske som du beskriver nr jag flyttade in i mitt hus fr mnga r sedan., Jag brjade med att gallra, nr det blir s ttt med frvedade grenar kan det inte vxa ngot dr. Sedan klippte ner s mnga grenar som mjligt av de som fanns kvar (utan det sg fr snett och konstigt ut) till det stlle dr det lgst bladen fanns. Sedan fortsatte jag att klippa dessa var tionde cm ungefr ren gick och vissa av de bortgallrade grenarna kom aldrig tillbaka och busken blev ttare och hgre. S fort jag sg att det gick utan att det sg fr dumt ut kapade en efter en av det ldsta som hade sdana dr ruskor verst som du beskrev, I r tog jag den sista och busken r vacker och frisk med mngder blommor ver hela busken, Det har tagit tio r ungefr, Jag har gjort likadant med en jttejasmin har nu de hrliga dofterna i rtt hjd,
Sarasl
Tack fr tipset! Tror jag ska kra en variant p det du gjort. Hoppas dock att det inte behver ta 10 r innan det ser okej ut...

Ha det gott!
fvd
Det glmde jag frsts att ppeka busken r snygg hela tiden till skillnad om man klipper ner drastiskt. Det blir frn fall till fall det blir skert bra med din variiant,
Bassam
Hej

Det r bra med gamla buskar att klipper dem under ngra r, du kan beskra varje r ngra grenar.
H:Bassam
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon