Garden bliss
Har tre pallkragar med snart skördefärdig potatis och funderar på om man skulle kunna odla något mer däri. Har inte odlat något tidigare i dem. Vad kan passa att så där?
bellaobert
Sallad och rädisor kanske?
Garden bliss
Rädisor är det ingen i familjen som äter ... men en ny omgång sallad kanske ja. Finns det någon sorts sallad som det är för varmt för att så i slutet av juni/början av juli eller funkar det med de flesta sorter?
Preussen
om du kommer över kålplantor, främst grönkålsplantor så kan du sätta dem i pallkragarna. sockerärtor skulle säkert funka oxå.
Garden bliss
Funkar det med all kål? Om jag förkultiverar inne till veckan, hinner det blir kål då före hösten? Bor i zon 1.
skånepåg
Ett tips till senare i höst, snickra ihop ett enkelt tak i trä och plast så har du ett (miniväxthus) så du kan odla ännu mer eller förlänga sådden ^^
Preussen
CITAT (Garden bliss @ 12-06-2011, 23:32) *
Funkar det med all kål? Om jag förkultiverar inne till veckan, hinner det blir kål då före hösten? Bor i zon 1.

grönkål ska hinna bli så att du kan få skörd. på de flesta plantskolor säljer de kålplantor av diverse olika slag. köp där. annars finns det säljare på möllevångstorget i malmö som säljer plantor.
Garden bliss
Blir nog lite långt att åka till Malmö för kål för min del, men tack för tipset! Morötter har jag kommit på att jag ska prova att så en omgång till. Hur är det med gurka? Om jag försår inne nu och planterar ut om 3 veckor?
bellaobert
Alla typer av sallad går. Ruccola är också jättebra.
Garden bliss
Ja, sallad blir det helt klart. Vi konsumerar mycket mer än vad jag har sått hittills har det visat sig. Sedan kom dottern hem härom dagen och proklamerade att hon älskade rädisor, så det blir lite sådana också. Hittade en rolig sort på ICA idag som var en blandning med många olika färger, det ska bli spännande att så dem.
lilldrake
det finns en del asiatiska typer av kål också, typ pak choy. de brukar bli bäst om man sår dem sent.
EKLO
CITAT (Garden bliss @ 18-06-2011, 18:27) *
Ja, sallad blir det helt klart. Vi konsumerar mycket mer än vad jag har sått hittills har det visat sig. Sedan kom dottern hem härom dagen och proklamerade att hon älskade rädisor, så det blir lite sådana också. Hittade en rolig sort på ICA idag som var en blandning med många olika färger, det ska bli spännande att så dem.

Vis av erfarenhet: Tänk på att sallad inte gror om det är för varmt. Bäst är att så en mulen dags kväll, och vattna fåran med kallt vatten, + kallvatten sen på sådden. Kanske är det annorlunda (lättare) med vintersallat/mache, det tror jag, men är inte säker...

Jag skulle testa spenat. Och apropå kålplantor så brukar det finnas på många hålls så här års, kan man få tag i purjoplanor på samma ställe skulle jag testa det med -både grönkål och purjo kan stå kvar i landet hela vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon