Hej.
Halva kronan ser ut att vara dött eller döende, alla blad är kvar i dvärgstadiet och har torkat ut helt. Men andra halvan av kronan är som vanligt dvs stora gröna blad och rikligt med frukt. Inget har runnit ur grenarna eller droppat såsom det gjorde på körsbärsträdet utan allt är snustorrt på t om ställen jag har beskärt. Barken är sprucken lite här och där och vi har haft problem med plommonstekeln i ett par år. Ett rotskott har skjutit upp sen förra året ca 1 dm från marknivå. Tilläggas bör att trädet förmodligen är 20-25 år och har gett bra med frukt även om det har varit oätligt sedan ett par år pga larver. Jag vill såga ner trädet men frugan vill avvakta. Finns det hopp? Eller bara att ta ner och plantera nåt annat.
Tack på förhand
Budde
Hej
Den ser ut att halva rötter sönder på grund att mögel eller någon som äter rötter.
Obs du kan titta på rötter.
H:Bassam
mamamaggan
12-06-2011, 23:10
Har ett plommonträd som beter sig likadant . Vårat är bara 3-4 år och har aldrig burit frukt. Halva trädet är dött medan den andra halvan är hur grön och fin som helst.
Det kommer skott långt ner på stammen men de tänkte jag ta bort under JAS , törs inte nu.
Undrar samma sak som dig Budde , ska man spara det eller ta bort och sätta nytt ?
octachoron
13-06-2011, 00:32
Plommonträd blir i regel inte så gamla, kanske max 30 år så det kan vara på tiden att tänka på nyplantering.
Jag har också problem med ett par plommonträd som tagit skada under förra vintern men låter de vara kvar så länge som de ger frukt.
Mamamaggan, jag är så långt ifrån expert man kan komma men här laddar jag upp lite bilder som du kan jämföra med. Som ni kan se så är det nåt som inte stämmer riktigt, ena halvan ser jättefrisk ut med fina plommon (om än med larver i) och andra halvan ser ut att ha torkat helt och hållet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.