Har precis planeterat en avenboks häck om 50 plantor som nu är ca 50 cm över mark. Hndelsträdgården där jag köpte dem menar de på att jag ska korta ner den till ca 20 cm ovan mark nu vid plantering/midsommar. Läser man på på nätet så är avenbok ett undantag för att just kortas enr vid plantering.. Vad gäller och varför ? Vill skapa mig en uppfattning innan jag sätter sekertören i pinnarna.
MVH Andreas
pleximaster
12-06-2011, 22:39
Nej du ska inte korta ner avenbok vid plantering.
mvh plexi
ingrids
12-06-2011, 23:38
Håller med - avenbok ska ha en genomgående stam - dvs du klipper ALDRIG toppen förrän häcken nått den sluthöjd du vill ha.
ok, men vad är det för nackdelar med att inte ha en genomgående stam? Blir växten lika bred/fyllig om den får växa utan att klippas ner direkt?
Rebecca
13-06-2011, 13:13
Toppa häcken först när den nått den höjd du vill ha! Är det en växt med genomgående stam, som avenbok är, så kommer den aldrig bli högre än vad den var då du toppade den. Toppar du den vid 50 cm höjd - då kommer häcken aldrig bli högre. När du väl börjar beskära den i höjden kommer den grena ut sig mer åt sidorna och buska till sig.
ok, jag tackar så ödmjukast!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.