Christa
Jag blir så trött på alla stora företag som har en kundtjänst där det sitter en massa människor som inte ens är anställda i företaget. De sitter ofta på annan ort och kan svara på standardfrågor.

Svarar man på svarsmejlet så är det inte samma person som svarar igen och det blir ständiga missförstånd och att skicka frågan vidare till någon som har ansvar och kan svara på frågan verkar omöjligt.

Det tar massor av tid och ofta får man inte svar på det man frågat om.

Nu har jag hållit på sedan i början av maj och mejlat till Cellbes eftersom kunderna angett att byxorna jag är intresserad av är alldeles för kosta i benen i jämförelse med vad Cellbes anger och i jämförelse med tidigare år för samma modell.

Tyvärr är det en modell jag inte hittat någonannanstans annars hade jag gett upp för länge sedan.

Det är dock inte bara Cellbes som har en så dålig kundtjänst numera.

Har ni själva råkat ut för kundtjänster som bara rapar upp standardsvar och där man hela tiden får svar av nya personer när man försöker reda ut något?

Ibland undrar man om företagens marknadsavdelning känner till hur deras kundtjänst skrämmer bort kunderna.
Klint
Vet inte om jag håller mej inom ämnet nu men Vattenfall! Vi har ringt ang vår flytt hade en period 2abbonemang och har även ringt och hjälpt våra köpare ett antal ggr.Man får olika svar där dag från dag det gäller att ha ett stort mått tålamod och att stå på sej där för att få igenom det man blivit lovad dagen före!
*Stintan*
Jag tycker att det oftast fungerar bättre att ringa företaget än att maila.
Meriona
CITAT (*Stintan* @ 13-06-2011, 09:33) *

Det är min erfarenhet också.

Fast när jag skulle kontakta tillverkaren till en djurmedicin så mejlade jag faktiskt, de håller till i Danmark. Döm om min förvåning om en trevlig dansk herre ringde upp mig mindre än en halvtimme senare. smile.gif DET är riktigt bra service!'

Edit:Kan inte stava.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 13-06-2011, 09:33) *

Du kan nog ha rätt i det. Då kan man i alla fall ställa frågor till samma person som ger svaren. När man mejlar är det nya personer som svarar hela tiden och de läser nog inte alltid ursprungsfrågan.

Har dock kommit till riktiga puckon ibland när jag ringt och då har jag så lätt att bli stressad och arg. Mejlar man har man ju också ett bevis på vad de sagt.

Vid reklamationer eller garantiärenden mejlar vi alltid för att ha bevis om tvist skulle uppstå.

Ibland undrar jag om dom som mejlar har ackord och betalt per mejl de svarar på. Att de sedan får 10 nya mejl för att kunden inte får svar på sin fråga syns ju inte i deras statistik.

De verkar också hellre ge ett ickesvar än att skicka frågan vidare till någon på firman som har svaret.
gnon49
Callcenter är företagens mur mot påstridiga kunder. Om du inte skall beställa något förstås. Då går det fort att komma fram och alla är glada o nöjda. Ett callcenter kan ju ligga på andra sidan jorden. Indien är väl stort på just callcenter.
mamamaggan
Är också innerligt trött på det dåliga bemötande man ofta får hos kundtjänst hos större företag. Får jag inte svar eller blir dåligt bemött så säger jag ifrån att jag vill tala med chefen till den som svarat. Det brukar ta skruv och jag reder ut det med chefen som oftast är väldigt tillmötesgående.

Mailar alltid just för att ha bevis om vad som sagts , ringer man så kan det bli ord mot ord vad som sagts eller inte.
Jordgubbe
Längesedan det hände nu, men visst är det alltid lika frustrerande varje gång när man fattar att man kommit till en kundtjänst som har väldigt lite att göra med företaget man kontaktat att göra (callcenter, eller ligger i ett annat land).

Myosotis
Det värsta jag har varit med om var Optimal Telecoms automatiserade mailsvar [attachment=61665:kotzt.gif]. Svårt att ringa när telefonen inte fungerar så jag mailade och skrev att telefonen inte fungerar. Det kom bara färdiga svar som helt uppenbart inte hade skrivits av någon människa utan bara reagerade på vissa nyckelord tydligen. De höll på att driva mig till vansinne.
*Stintan*
Tur man inte behöver kontakta såna så ofta wink.gif
omk
Har inte haft så mycket med kundtjänster att göra, men när jag ringer till myndigheter, brukar jag be om personens för- och efternamn samt att fråga VAR personen sitter nånstans, det första jag gör, efter att ha presenterat mig själv naturligtvis !

Vanligen "vet" ju den som svarar vem jag är, redan innan de svarar (eftersom man ska knappa in en massa kundnummer o dyl), men på detta sätt är har man uppnått ett slags lika-nivå, redan i början av samtalet och då BRUKAR det gå att lösa de flesta problem.

Man kanske känner sig mera öga-mot-öga, fast i telefon, om båda vet vad den andre heter ?

På tal om Myosotis upplevelse : Vi hade ett rejält strömavbrott för nåt år sen, som varade i flera dar. I brevlådan kom en lapp : "... för mera info, gå in på www.elbolagetsnamn.se ..." ??? QUE ??? HUR ??? slap.gif
Christa
CITAT (gnon49 @ 13-06-2011, 16:48) *
Callcenter är företagens mur mot påstridiga kunder. Om du inte skall beställa något förstås. Då går det fort att komma fram och alla är glada o nöjda. Ett callcenter kan ju ligga på andra sidan jorden. Indien är väl stort på just callcenter.

I fallet med Cellbes ville jag ju faktiskt beställa men eftersom ett antal kunder skrivit i kommentarerna att de aktuella byxorna var mycket kortare än vad som angivits så ville jag kolla det först.

Det var ju ingen standardfråga och den första jag pratade med lovade skicka frågan vidare till de ansvariga. Det kom dock aldrig något svar. Ringde en andra gång och kom till en annan person som också lovade skicka frågan vidare. Inget svar då heller.

Då mejlade jag istället men då kommer bara svar på hur långa byxorna skall vara och det kan jag ju läsa själv på nätet.

Myosotis
CITAT (omk @ 13-06-2011, 23:12) *
Har inte haft så mycket med kundtjänster att göra, men när jag ringer till myndigheter, brukar jag be om personens för- och efternamn samt att fråga VAR personen sitter nånstans, det första jag gör, efter att ha presenterat mig själv naturligtvis !

Vanligen "vet" ju den som svarar vem jag är, redan innan de svarar (eftersom man ska knappa in en massa kundnummer o dyl), men på detta sätt är har man uppnått ett slags lika-nivå, redan i början av samtalet och då BRUKAR det gå att lösa de flesta problem.

Man kanske känner sig mera öga-mot-öga, fast i telefon, om båda vet vad den andre heter ?

Och jag kan ofta tycka att personen i telefonen får allt skäll för fel som någon annan har gjort, det händer att jag påpekar det, typ "nu tänker jag skälla ut dig men ta det inte personligt, jag vet att det inte är ditt fel, men hälsa gärna din chef vad jag tycker". Har också bett att få tala med någon överordnad att skälla på och det fick jag giggle.gif
De flesta kundtjänstmänniskor jag har pratat med har varit hjälpsamma och tålmodiga trots att jag ofta inte är speciellt vänlig precis. De gör ju bara sitt jobb.
Men det här med att be om deras namn är faktiskt en bra idé, för ibland kopplas man fram och tillbaka eller måste ringa igen senare, och då är det alltid någon annan som svarar och man får dra hela historien en gång till. d010.gif
malcolm
Jag tycker nog att det fungerar bra i de flesta fall när man ringer kundtjänsten på olika företag, stora som små. Är man bara artig och presenterar sig så blir man bra bemött fast jag kan bli tokig på Telia, inte för att de är otrevliga eller inte försöker hjälpa men väntetider på bortåt 40 minuter är inte rimligt, tur man har vänthögtalare i telefonen för att sitta och hålla luren så länge är tämligen ansträngande. Har också inträffat att jag suttit i telefonkö till nämnda företag och plötsligt har en röst sagt att öppettiderna är då och då och blivit hänvisad att återkomma senare, hur glad blir man då när man redan väntat i 20 minuter.

I ett annat fall försökte jag ringa till Gevalia, fick prata med en person som knappt kunde svenska. Skrev ett mail istället och tydligen var det samma person som svarsde på det och innehållet var i stort sett obegripligt. Fattar inte hur man kan ha folk som inte behärskar språket på sådana positioner, nu var det inget viktigt jag ville men i alla fall.
Christa
CITAT (Myosotis @ 14-06-2011, 09:12) *
Och jag kan ofta tycka att personen i telefonen får allt skäll för fel som någon annan har gjort, det händer att jag påpekar det, typ "nu tänker jag skälla ut dig men ta det inte personligt, jag vet att det inte är ditt fel, men hälsa gärna din chef vad jag tycker". Har också bett att få tala med någon överordnad att skälla på och det fick jag giggle.gif
De flesta kundtjänstmänniskor jag har pratat med har varit hjälpsamma och tålmodiga trots att jag ofta inte är speciellt vänlig precis. De gör ju bara sitt jobb.
Men det här med att be om deras namn är faktiskt en bra idé, för ibland kopplas man fram och tillbaka eller måste ringa igen senare, och då är det alltid någon annan som svarar och man får dra hela historien en gång till. d010.gif

Om de har en kundtjänst på själva företaget så tycker jag också att det ofta funkar bra. Det jag syftar på i första hand är när de anlitar ett callcenter eller vad de nu gör när kundtjänst sitter i en annan stad och inte kan ett dyft om företaget. De har lärt sig svaren på standardfrågor men frågar man något annat drar dom bara till med något och man får fråga igen och då är den någon ny som svarar och inte vet man frågade om från början. En enkel fråga kan ta hur mycket tid som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon