fiffigafrun
Tror nog jag får ge upp den Am. Hagtorn vi planterade där förra sommaren. Såg heldöd ut i somras i det närmaste...

Så vad ska jag ha där istället? Några tips? Max 3 m hög o vackert växtsätt, gärna vit blommning. Härdigt till minst z7 för att vara på säkra sidan. Norrsida o skuggigt förrutom tidigt på morgonen. Snön ligger kvar länge där också.

Kan inte komma på något själv förrutom häggmispel o aronia men helst inte dessa...

/Karin
Åsa, mälardalen zon 2
Skugga och zon 7 = knepigt att hitta ett litet träd eller buske.

Caragana ´Pendula´blir 2-3m kan växa ganska skuggigt, får dock gula blommor och den verkar vara härdig till zon 6.

Bukettapeln har vita blommor, blir runt 1,5-3m är härdig till zon 6 men den vill ha sol-halvskugga

Det finns även syrener som ska vara härdiga till zon 6-7 men de vill nog också gärna ha sol-halvskugga.
Betty
Jag har en syrénbuske ca en meter från huset på norrsidan. Den är ca 3 meter hög.

Caraganer har en tendens att få mjöldagg, tycker dessutom att de har ett "risigt" växtsätt... Hade en sån vid husväggen (på norrsidan) där vi bodde förut, Porsön)
Micke
Enda förslaget jag har är faktiskt en hagtorn, men en sort som kanske inte hittas så lätt i Sverige: Sibirisk hagtorn (Crataegus sanguinea). Den har vita blommor, kan formas till träd och blir 2-3 meter. Den ska tåla zon 7 i Finland, lägg till ett par zoner så har du väl motsvarande för Sverige. Har inte hittat den på svenska trädgårdssidor, men Wickmans i Finland hade i alla fall plantor ifjol (http://www.tawi.fi/~wiplant/index.html). Wickmans har ett litet nätverk av svenska återförsäljare av finska specialiteter, du kunde kolla med dem: http://www.tawi.fi/~wiplant/aterfars.html

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon