Lintaplinta
Hej!

Har en passionsblomma i mitt köksfönster, västerläge, som nu börjat få små droppar på sig. Finns ingen ohyra på den och stammen är hård. Har i samband med detta även fått två små knoppar, den ena stor som en ärta och den andra som ett linfrö. Min fråga är då vad dropparna är för något..? Och ska man göra något med dom. Blomman är en sån där "blå" passionsblomma. Kan inget om dom, kan inte så mycket om andra växter heller, men vet att dom är väldigt fina. Fick den i maj förra året och då hade den massor med fina blommor. Så skulle bli jätte glad om jag fick den att blomma igen! Hoppas det är fler som känner igen det här med dropparna och kan hjälpa mig! smile.gif

Mvh Linda
HOL
Detta är fullt naturligt och kallas för glander.
De innehåller sockerlösning som myror älskar, på så sätt hjälper myrorna växten mot skadeinsekter när de vaktar glanderna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon