batski
Hur gör ni när ni ger era växter växtnäring? Olika växter har ju olika behov av näring, både vad det gäller hur ofta man ska ge men även hur utspädd näringen ska vara.

Så hur gör ni? Har ni en massa olika vattenkannor där ni blandar i näring i olika koncentrationer? g.gif
Silli
Jag brukar bara följa instruktionen på flaskan för att blanda ut näringen (brukar väl vara en kork per liter vatten typ).
Sedan så har man ju någorlunda koll på hur ofta en viss växt ska ha extra näring.
Under sommarhalvåret så brukar många inomhusväxter behöva näring en gång i veckan ungefär. cool.gif
Aqvakul
Jag brukar dosera i underkant. Det är trots allt värre att ge för mycket näring, än för lite.
Woodii
Orkidéerna och hoyan får orkidénäring, de andra får samma koncentration, men suckulenterna och kaktusarna får bara pyttelite när jag vattnar med näring och ibland får de vanligt vatten istället. Levande stenarna och flugätaren får aldrig näring.

Jag har också funderat på det där med näring och hur folk gör, läser man skötselråd så ska ju vissa ha kalkfri näring, andra ska ha näring för blommande växter, citronen vill ha extra järn och sedan finns det väl kaktusnäring också, förutom orkidénäringen då. Har folk en massa olika sorter?
Vad är skillnaden på näring för blommande växter och vanlig? Är den vanliga kalkfri? (Vad ska jag göra med gardenian?! blink.gif )

Sedan ska vissa ha varannan vecka, andra varje vecka... Orka komma ihåg vilken som ska ha vad när liksom, mina får näring varannan vecka ungefär. Eller kanske var tredje. Allihop.
varghem
jag vattnar året om med ett kryddmått blomstra per liter vatten
blommorna tycks trivas så
batski
CITAT (Woodii @ 13-06-2011, 18:45) *
Sedan ska vissa ha varannan vecka, andra varje vecka... Orka komma ihåg vilken som ska ha vad när liksom, mina får näring varannan vecka ungefär. Eller kanske var tredje. Allihop.

Ja precis tongue.gif

Aqvakul: Jag vill inte heller riskera att ge för mycket näring. Kör med 1 kapsyl i 2,5l vatten istället för 1 per liter
smuleborg
De krukväxter (är de att beteckna som krukväxter? - men i alla fall) jag vattnar med (köpt) näring är pelargoner; jag följer slaviskt doseringsanvisningen. Har inte så mycket "krukväxter" i övrigt; mina orkidéer har flera år på nacken, de har aldrig fått näring, blommar om och om igen. Vi har hoyor och mönjeliljor, ingen tillsatt näring där heller. Hoyorna blommar som besatta. Mönjeliljorna tjurar emellanåt. Vi är brutala. Svärsmorstunga, får en skvätt vatten då och då. Hon mår bra.
teo
Det allmänna rådet är att växterna skall ha näring under tiilväxtsäsongen men inte under vintern då det är dåligt med ljus och tillväxt. Samma gäller med vattning, speciellt om man kan ha växterna svalt. Eftersom jag har mest kaktusar och andra suckulenter så gäller det i första hand dessa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon