batski
Vad säger ni? Vilken av dessa 2 kedjor föredrar ni och varför? Nu vet jag att det kan vara stora skillnader beroende på vilken affär man åker till, men jag undrar generellt sett.
KatteLatte
Tycker kanske Plantagen har ett något roligare urval än Blomsterlandet, men ingen av dom är nån vidare höjdare.
Sonny

Plantagen i Kållered var i alla fall inte speciellt bra. Faktum var att utbud, service och annat var så dåligt att hela butiken fick slå igen efter ett par år.

Nej, tacka vet jag Blomsterlandet Backaplan i Göteborg. Enormt utbud av såväl inomhusväxter som utomhusblommor sommartid. Även en stor avdelning med trädgårdsväxter och träd, samt även trädgårdsmöbler och hundratals varianter av både små och stora krukor.

På minussidan är aningens för höga priser, samt att de är dåliga på att besvara e-mail. Detta trots att de bad mig återkomma om det var någon trädgårdsväxt jag ville beställa in och som kanske var beställningsvara från leverantör. Inget svar alls.

Kassapersonalen är charmerande glad och trevlig. Även trädgårdsmästarna ute i sommar- och trädgårdsavdelningen är kunniga och hjälpsamma. Möjligtvis en av dem som tittade upp ur en buske då jag ställde en fråga. Ansiktsuttrycket var irriterat och svaret relativt korthugget. Såg ut som om hon både led av högt blodtryck och pms på samma gång. Men vi kan alla ha en mindre bra dag emellanåt. Dock måste ju mindre kunniga kunder kunna ställa en normal fråga kring en växt och få ett informativt svar. Hon kanske precis hade blivit biten av ett litet bi och försökte hålla tillbaka smärtan inombords, ungefär som man slår stortån mot ett bordsben och bara försöker bita ihop. Vad vet jag.

Jag vill ändå ge butiken de varmaste rekommendationer. Mycket bra på alla sätt och vis.
varghem
väljer ingetdera.... vi har Nisses Växter i Uddevalla... bra service och bra kunskap
Aqvakul
Gynna om möjligt fristående plantskolor och slå vakt om mångfald och personlig service!
batski
CITAT (Aqvakul @ 13-06-2011, 19:09) *
Gynna om möjligt fristående plantskolor och slå vakt om mångfald och personlig service!

Jag gör det gärna, men först måste jag hitta dem tongue.gif
smuleborg
Gynnar ingen av dem. Hoppas du hittar alternativ.
Jordgubbe
Eftersom båda butikerna har ungefär samma produkter så prismässigt brukar jag föredra Plantagen. Brukar ofta köra med kampanjer. Brukar kunna löna sig om man exempelvis ska köpa hem lite dyrare jord.

Söker man däremot att få lite rådgivning, tips och personlig service (ex: beställa hem växter) tycker jag Blomsterlandet är bättre.
Alla deras butiker brukar ha en trädgårdsmästare som man kan rådfråga.
batski
CITAT (smuleborg @ 13-06-2011, 20:03) *
Gynnar ingen av dem. Hoppas du hittar alternativ.

Tittade lite på nätet och såg att både Stuvsta Trädgård och Zetas Handelsträdgård ligger ganska nära mig. Åsikter om dessa?
octachoron
CITAT (batski @ 13-06-2011, 23:35) *
Tittade lite på nätet och såg att både Stuvsta Trädgård och Zetas Handelsträdgård ligger ganska nära mig. Åsikter om dessa?

Zetas brukar få bra betyg av besökare. Jag har fått ett ganska bra intryck både av sortimentet och av personalens kunnighet/hjälpsamhet. Det är värt en besök på en vacker dag då man kan sitta i deras fint placerade restaurang och äta dyr mat:-) Dock så tycker jag att det finns handelsträdgårdar med bättre och större sortiment av det som jag finner intressant som rosor, klematis osv. Ett sådant ställe är Trädgår'n i Söderfors vilket inte ligger för långt från Stockholm.

De lokala Plantagen och Blomsterlandet här har definitivt olika prisnivåer. När det gällde vårblommande lökar/knölar som såldes i höstas var Plantagen 50% dyrare än Blomsterlandet. Sedan säljer Plantagen en hel del utomhusväxter som inte är härdiga här vilket gör mig mycket irriterad.
varghem
CITAT (Jordgubbe @ 13-06-2011, 21:09) *
Eftersom båda butikerna har ungefär samma produkter så prismässigt brukar jag föredra Plantagen. Brukar ofta köra med kampanjer. Brukar kunna löna sig om man exempelvis ska köpa hem lite dyrare jord.

Söker man däremot att få lite rådgivning, tips och personlig service (ex: beställa hem växter) tycker jag Blomsterlandet är bättre.
Alla deras butiker brukar ha en trädgårdsmästare som man kan rådfråga.

Och var är den trädgårdsmästaren??? har då aldrig lyckats få tag i nån där som kan något om det dom säljer
batski
CITAT (octachoron @ 14-06-2011, 01:43) *
Zetas brukar få bra betyg av besökare. Jag har fått ett ganska bra intryck både av sortimentet och av personalens kunnighet/hjälpsamhet. Det är värt en besök på en vacker dag då man kan sitta i deras fint placerade restaurang och äta dyr mat:-) Dock så tycker jag att det finns handelsträdgårdar med bättre och större sortiment av det som jag finner intressant som rosor, klematis osv. Ett sådant ställe är Trädgår'n i Söderfors vilket inte ligger för långt från Stockholm.

De lokala Plantagen och Blomsterlandet här har definitivt olika prisnivåer. När det gällde vårblommande lökar/knölar som såldes i höstas var Plantagen 50% dyrare än Blomsterlandet. Sedan säljer Plantagen en hel del utomhusväxter som inte är härdiga här vilket gör mig mycket irriterad.

Ja det är störigt att de säljer växter som inte klarar det lokala klimatet thumbdown.gif

Tack för info! smile.gif
Katarina Odla.nu
Jag handlar om möjligt på andra platser än Plantagen och Blomsterlandet. Tycker båda saknar service, djup i utbudet och trädgårdslust. I mina trakter, Helsingborg, är Cedergrens planskola, Ödåkra plantskola och en liten bit bort Löddeköpinge plantskola att föredra./Katarina på redaktionen
smuleborg
CITAT (batski @ 13-06-2011, 23:35) *

I den mån vi handlar plantor blir det på Zetas. Otroligt hjälpsam och kunnig personal. Normala priser. Mysig miljö. Jag har för mig att Zetas (såsom växtförsäljare) har det största sortimentet på växter i Sverige, men jag kan ha fel. Du kan kolla i i deras katalog (brukar finnas på nätet), visst är det ett enormt utbud? De har perenner, träd och buskar som annars kan vara svåra att få tag på; de har också "det där vanliga".

PS/ Maten är inte dyr i Stockholmsmått /DS
batski
Jag måste definitivt kolla upp Zetas tongue.gif Tack för info! tummenupp.gif
ilPadrino
Zetas är skitbra! Kan fina dagar vara väldigt mycket folk och långa köer vid kassorna, men det kan det vara värt. Dessutom är allting väldigt snyggt anlagt så det är lätt att gå omkring och låta sig inspireras av en massa projekt. Ett besök då och då är nästan ett måste om man bor i stockholmsområdet! smile.gif

Sen måste jag ju rekommendera det här stället också: http://www.rappne.nu/
Heeelt ok!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon