Full version: Crambe cordifolia
Unn
Gisses. Cramben grodde helt otippat häromdagen. Jag som trodde att den skulle va en slöing! :-)
Den ser verkligen ut som någon slags science fiction bredvid de mer normalstora (eller -små) groddarna! Misstänker nu att den kommer att kräva en ganska stor kruka tills det är dags att plantera ut den. Hur är det , har den pålrot och är då det bästa att sätta den direkt i en (jätte?)-stor krukvariant eller ska man skola om den flera gånger?

Unn
kerstin z5-6
Ja den är och blir stor smile.gif
Jättestor omskolningskruka är ingen hit -det ruttnar så lätt i dem -Djup får den gärna vara
Du är skicklig du som fått upp den -mina verkar inte vilja i år
har nog skördat omoget frö
tack o lov finns det mer plantor att köpa -jag vill ha fler smile.gif
Unn
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-02-2004, 23:48)
Du är skicklig du

- ähumm...nybörjartur är nog ordet vi ska använda. Ett frö grott av 15. -

Tolkar jag dig rätt om det är bättre att skola om den fler gånger?

(Vad snabba svar det blev här i kväll)
'
Unn rolleyes.gif
kerstin z5-6
JA! smile.gif
Ti bee
En sån härlig trädgård på bilden! Är den din Kerstin?
smile.gif
Unn
tack för råd.
Det är alltså för rötrisken det rekommenderas flera omskolningar, istället för stor kruka direkt? Har ofta funderat på varför - man borde ju störa plantan vid varje omplantering så den kommer av sig i tillväxten.

Instämmer med Tibee förresten, jättefin trädgård på bilden. tycker mig känna igen det speciella och vackra norrländska ljuset....? (Jag har sett att jag minsann är född nästgårds till dig Kerstin biggrin.gif )

Unn, som just idag lika gärna kunde bott kvar där uppe. Skåne påminner om antarktis sad.gif
Ti bee
Ja inte känns det speciellt zon1-igt just nu! sad.gif Vitt och fint i och för sig, men våren gick och lade sig en stund till.
kerstin z5-6
Jo det är min trädgård smile.gif tack tack -ja den lilla plantan i den stora krukan har för litet rotsystem -råkar du blöta för mycket är det kört sad.gif Därför rek bara någort större utrymme vid om skolning
vickeva
Vilken ljuvlig trädgårdsbild. Vilket är växten tråden handlar om? Cramben, eller vad den hette??
kerstin z5-6
Cramben eller stäppkål är den stora saken med vita blommor och rabarberblad på fotot
En mild honugsdoft har den .Men behöver plats smile.gif

Aha Unn, du kände igen ljuset -då ser du nog vilken tid på dygnet /och månad på året denna bild är tagen ??smile.gif Jag längtar så det gör ont ibland smile.gif
Bilden tagen vid sjön som ligger en liten bit från vårt hus

Unn
Åååå---
Sol som rullar på grantopparna, får gavlarna på hukande silvergrå lador i dalen att glöda och älggräs och björkstammar att stiga fram och skimra i nattens ljus, och tystnaden som bryts av storspovens flykt och doften av hässjat hö och myr...Så vackert!
Det var evigheter sen jag var där uppe en sommar, trots att femtio procent av föräldrarna bor kvar. Borde kanske resa dit snart!

Å andra sidan, näktergalar i nyutslagen bokskog och sammetssommarmörker går inte av för hackor heller. Snart är vi där!

Unn, som blev högstämd naturlyriker för ett ögonblick biggrin.gif

PS Hur beter sig din Crambe Kerstin, måste man pyssla om den med stöd och uppbindning och sådant, eller klarar den sig själv?
kerstin z5-6
smile.gif Yes! så rätt du får komma och beskåda juni natten snart igen smile.gif (02.30)
Cramben ,ja ett stöd i livet kan den stora blomställningen vilja ha -den är stadig men en rejäl skur kan få den att luta på ett ostetiskt sätt laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon