Full version: Kaktusar (frön)
Silli
Hej!
Någon som vet vart man kan köpa frön till kaktusar som blir relativt stora när de är färdig växta? (mellan 50cm och 100cm.)
Eller tips på kaktusstroter i allmänhet som är stora vore kul w00t.gif

Tack för svar coolgleam.gif
teo
I Sverige (men via Internet): www.succseed.com eller wermlanddesertplants.se. Går man utomlands så finns det många som säljer frön.
evaisa
http://www.flickr.com/photos/chdeff_photos.../in/photostream

Här är en bild på en stor kaktus pachycereus pringlei :-)
Sainty
Jag hade samma idé som du har en gång i tiden, för 20 år sedan typ. Så jag köpte någon form av Echinocactus och den är idag ca 20 cm hög. Grejen med att odla stora kaktusar är att man får nästan göra det i generationer eftersom de växer så långsamt. Ca 1 cm per år. Så 100 cm tar ju 100 år.
Silli
Teo: Tack, har spanat in SuccSeed förr, verkar som en bra sida!

Evaisa: Sa jag 50 meter? wink.gif

Sainty: Jo visst tar det tid. Men just att odla sina egna kaktusar verkar så mysigt, och dessutom om man sköter dem väl så kommer dom inte dö som (tyvärr) många småkaktusar gör efter några år.
Köpte dock en "små" kaktus för kanske två år sen, vet inte vad som hänt med den.. Den va då ca 5cm, nu är det 18... g.gif hahah helt galet!

Dessutom är kaktusar som man odlat själv en kul grej att ge bort i present till någon! tummenupp.gif

Tack för era svar, ska kika in hemsidorna och hoppas jag finner vad jag söker wink.gif
evaisa
Här är en sida till Västsvenska kaktus o succulentföreningen

http://www.123minsida.se/Kaktusar/

Vi har möten i Göteborg men vi gör även "hembesök" då vi spanar på medlemmarnas kaktusspecialiteter. Garanterat lärorikt och roligt!
Silli
Åh, måste fråga, vad heter kaktusen som är på första sidan? ohmy.gif den va riktigt häftig!
Ska kolla mera nu! smile.gif
evaisa
Vilken menar du? Den på föreningens sida vet jag inte.

Jag är inte kaktuskunnig men däremot sansevieriafantast. Så jag får vara med i kaktusföreningen som succulent :-)
Silli
Menade den på föreningen smile.gif

Åh, dom är fina må jag säga. Vi har också sån hemma! biggrin.gif Föredrar gröna växter framför blommande hahha smile.gif
Peztis
Jag sådde kaktusar för en massa år sedan och de växte på bra, de växte nog mer än 1 cm om året i alla fall...
Men de gillade inte att bli kvarglömda på altanen under vintern.
teo
Det är inte sant att (alla) kaktusar växer långsamt. Vissa gör det men många kan växa snabbt, speciellt om de får bra förhållanden (ljus, värme, näring, plats för rötterna i krukan). Jag har en Cereus forbesii (pelarkaktus) som har växt ca 10 cm/år och en Echinocactus grusonii (svärmors kudde) som ökat från tennisboll till handboll på två år.
Silli
Jo, det stämmer faktiskt. Många av mina har växt mer än 1cm, andra mindre. Så det diffar ju på vad det är för sort. smile.gif

Jag har också en Cereus forbesii, relativt ny. Får se om den växer på som din då smile.gif
Sainty
CITAT (teo @ 14-06-2011, 18:31) *
Det är inte sant att (alla) kaktusar växer långsamt. Vissa gör det men många kan växa snabbt, speciellt om de får bra förhållanden (ljus, värme, näring, plats för rötterna i krukan). Jag har en Cereus forbesii (pelarkaktus) som har växt ca 10 cm/år och en Echinocactus grusonii (svärmors kudde) som ökat från tennisboll till handboll på två år.

Teo, Cereus blir ju upp till 4 meter hög så det är inte så konstigt att den växer fort. Men artikelförfattaren frågade efter kaktus som blir ca 1m. Echinocactus-kaktusarna växer ju väldigt fort som små vad jag vet, men sedan stannar de av i tillväxten och tar väldigt lång tid på sig att växa till sin fulla storlek.

Silli, om du sammanställer en lista för dig själv på vilka kaktusar som är intressanta att odla så lägg upp den gärna här. Tar gärna del av den. Tänkte själv att det är dags att besätta ett helt fönster med taggiga saker! smile.gif
Silli
Om man ser det så här;
Visst om en kaktus blir typ 5 meter hög, men jag kommer troligtvis inte leva lika länge som den och den kommer inte hinna bli så hög. Annars får man väl helt enkelt acceptera att den är enorm och kanske göra sig av med den på ett eller annat sätt.
Dessutom tror jag inte att kaktusarna blir lika höga i mitt fönster som på sin normala växtplats eller i växthus.. Hihi smile.gif

En liten lista som jag tycker verkar intressant:

Echinocereus leucacanthus (Wilcoxia albiflora)

Vet egentligen inte så mycket om den, men jag tycker att den är vacker! smile.gif

Seti-echinopsis mirabilis

Tror inte den blir så hög, men det verkar som en intressant växt, och blomman blommar på kvällarna! (om man är lite skicklig... hehe)

Echinocereus milleri

Är frost-tålig! Så den kan man ju nästan ha på balkongen året om.. Nä, men långt in på hösten iaf smile.gif

Sen har jag inte kommit mycket längre, finns vissa sorter som verkar fina, men stora. Verkar vara brist på kaktusar som är 1m. Eller iaf är dom svåra att hitta inom Sverige smile.gif

Dessutom vore det inte så pjåkigt att experimentera lite! Typ köpa hem ett X antal olika frö-sorter, plantera dem och se vad som händer. Då blir det väl också en liten överraskning vad som kommer att ploppa upp i jorden. smile.gif

Förresten, är det någon som vet vad SuccSeed har för fraktkostnad? smile.gif
teo
Succseed tar ca. 30 kr i frakt om du bara beställer frön (går som brev). Jag rekommenderar cactiguide.com om du vill hitta fler sorter och odlingstips. cactus-mall.com innehåller mycket länkar till alla möjliga sajter om kaktusar och suckulenter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon