Sonny
Ett impulsköp utanför Hemköp. Kanske en sk skräpblomma, även om jag inte tycker att det finns såna.
29.- spänn. Får väl se hur lång tid det tar innan den bara blir ett ris och vissnar ihop. Växter har ju ibland som en tidsinställd funktion att se fina ut medans försäljaren säljer dem på gatan. Stora, prunkande och superfina. Redan när man kommer hem utlöses "ris-buske-funktionen". När man går tillbaka så är försäljaren som uppslukad.

Men optimistisk och generös som man är, så ville jag stödja en tjej som stod och sålde dem. De andra växterna får ge lite extra rum även åt denna på balkongen.

...Men nu över till frågan. Glömde fråga henne vad sorten heter och om den blommar hela sommaren?
Ingen etikett, ingenting på krukan. Bra att veta, säkert för andra också.
Visst, gult är som mest kring Påsk och sedan svalnar intresset. Men jag gillar det också ändå. Lyser upp fint tycker jag.

Maggan H
Liknar en Surfinia tycker jag. Om det är så blommar den tills frosten tar den. Plantera i större kruka och ge vatten o gödning också emellanåt.
Aqvakul
en slags småblommig petunia med lite hängande växtsätt - oerhört tacksam, blommar ymnigt.. bör helst inte torka ut, annars problemfri...
Sonny
Oj, Surfinia?! :-) Ja men stort tack för det Maggan! Då ska jag försöka sköta den som en sådan. Tack även för skötselrådet. Googlade här och fick upp en sida från odla.nu som också sa att den blommar hela sommaren och det är ju perfekt. Stort tack för det, uppskattade ditt snabba svar!

:-) Tack även till dig Aqvakul! Ja, och tacksamma blommor är det enda jag klarar av. Så det var skönt att man köpte något som inte vissnar med en gång eller kräver skötsel varje dag. Men likväl varannan eller var tredje som max. Det här forumet är verkligen super med alla kunniga människor som är så vänliga att dela med sig av sina kunskaper. Jätteuppskattat!
Kryddan03
Den ser väl jättefin och kraftig ut! Jag har "räddat"/fått riktigt skruttiga surfinior och petunior från min lilla blomsteraffär som blivit jättefina senare på säsongen. De klarar en hel del faktiskt. smile.gif

Ett tips till: Plocka hela tiden bort vissna blommor så kommer den att ge nya hela sommaren och bra bit in på hösten tills frosten kommer. smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Petunia 'Millions bells' gul, finns även i andra fräger, en fin växt som blommar hela sommaren yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon