Gossen Ruda
13-06-2011, 16:22
Lite funderingar. Jag har en större trädgårdskompost vid sommarstugan. Jag har under att antal år tvekat att lägga i bortrensat ogräs för att jag vet att frön kan spridas om komposten inte är varm tillräckligt. Jag har nu kommit på att täcka komposten med fiberväv, inte den man täcker växter med utan den kraftigare att ha i jorden, för att på så sätt hålla kvar värmen. Det tycks fungera för sista mätningen visade på 67 grader, en massa gräsklipp hjälper till med värmen. Men räcker detta för att ta död på frön av våtarv och monke som är mina plågoris? Det står lite luddigt i min gamla bok av Gustav Alm att de flesta frön dör vid 40-70 grader, det termofila fasen, men inte vilka eller om några överlever. Jag har iaf lagt i ogräsrenset nu, känner mig ganska säker.
Tack för tipset! Det tar ju alltid så himla lång tid i trädgårdskomposter!
Jag har ingen aning om vilka ogräs som dör i 40 - 70 grader, men de flesta dör nog. jag tänker i alla fall prova!
Eva i Västerås
14-06-2011, 07:49
Njae, jag tycker att just dom där man VERKLIGEN vill bli av med verkar klara allt!
Mina problemogräs var våtarv och svinmålla (är det monke? ;=) )
Är just nu mellan trädgårdar, men skulle gärna slåss med våtarven om jag bara hade en jordplätt :=(
Våtarven kan behålla grobarheten 20-40 år! Låter då som om den kan tåla en del värme.
Mjölkört och en del andra gynnas ju av brand t.o.m. Tror att också målla tål en del värme. Mjölkört, målla och något grässlag är ju det som kommer efter skogsbrand.
Trots att jag efter 35 år har insett att de fröplantor jag kastar i komposten kommer tillbaka, oavsett effektiviteten på processen, har jag ändå fyllt komposten med frön istället för att ha 2 hinkar när jag rensar! Dumhet straffar sig.
Våtarven tog över sommaren när jag fick första barnet och det var väldigt långt ner till marken för att rensa. Det var 1993. Sen kom jag aldrig riktigt ifatt.
Gossen Ruda
14-06-2011, 08:18
Glöm monke, det var ett namn som hamnade fel. Det är lomme eländet heter. Att grobarheten för våtarv är god vet jag. När jag grävde grunden till uthuset fick jag ta bort en del av trädgårdslandet. Jag gjorde ett lodrätt snitt i marken ner till en meters djup. Det poppade fram våtarvsplantor direkt ur jorden på snittet på upp till 4 dm djup och där hade jag inte grävt på åratal. En snabb skogsbrand är lite annorlunda än att ligga i 70 grader flera dygn så jag tror att det skall gå.
Glöm inte att berätta resultatet bara
Gossen Ruda
14-06-2011, 08:47
Fast det är svårt att veta om jag tillför nya frön med komposten eller om det är den tidigare fröbanken i marken som aktiveras. Provodlingar kanske men komposten hos mig tar 3 år för att bli klar.
Ja! Så är det. Det tar tid och även om fröna dör lär det väl ta tid innan det märks genom att fröbanken i jorden minskar och att göra en mer regelrätt studie kräver två komposter en med fiberduk och en utan, för att kunna se skillnaden...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.