MissLeia
13-06-2011, 18:43
Hej!
Nu behöver jag hjälp! Med förhoppning om att "snälla" saker bosatt sig i min hägg. Stort träd och på ena sidan har det blivit spindelsvävliknande material som rullar ihop delar av grenar. Ganska många och det rör sig om varierande format.
[attachment=61661:bild_5.JPG]
Ganska dålig bild men svårt att ta en vettig...
Snälla! Hjälp mig med idéer om vad det kan vara! Grannen har redan varit på om att det är något skit, tror att de vill att jag ska ta bort den.
Eva i Västerås
13-06-2011, 19:05
INTE vänner.
Häggspinnare (eller var det häggspinnmal dom heter) Äter duktigt gör dom i alla fall.
Häggen blir inte vacker i år, men den klarar angreppet och kommer tillbaka senare i sommar.
*Stintan*
13-06-2011, 19:05
Häggspinnmal, finns flera trådar om den.
Fast min drabbades två-tre år i rad och sedan dog trädet, det klarade inte att allt blev uppätet upprepade gånger.
Dock är rotskotten friska och fina.
Ännu så länge...
MissLeia
13-06-2011, 19:38
Hela tiden är det något... *Svär som en borstbindare*
Tack för hjälpen gott folk! Hade inte en aning att sådant här fanns. Har senaste 48 timmarna klämt ihjäl en miljard rosenbladssteklar, detta var precis vad jag behövde. *ömk, ömk*
Rebecca
14-06-2011, 10:29
Har för mig att det kommer angrepp av häggspinnmal i cykler - nästa år blir det ännu värre än i år, men året efter nästa har deras fiender fattat att häggspinnmalen kommer återigen och då minskar häggspinnmalsangreppet.
Usch, vad det där blev luddigt. Jag hoppas ni förstår ändå. År ett: stort angrepp. År 2: ännu större angrepp. År 3: minskat angrepp.
Hos mig har de till och med angripit vårt plommonträd. De är hungriga i år...
malcolm
14-06-2011, 10:39
Jag hade massor av sådana där i ett prydnadsträd vid husgaveln ett år och de gav sig på vinbärsbuskarna mittemot också, äckliga kryp är de. Jag försökte få bort dem genom att lägga cigarettfimpar i vatten som fick dra över natten och sedan tillsätta såpa, sprayade trädet med sörjan och visst försvann de, ett tag men de var snart tillbaka. Tröttnade så småningom och sågade ner trädet men de kom tillbaka året därpå på de rotskott som kommit upp.
Tulipanaros
14-06-2011, 10:42
Nej, häggspinnmal är inte roligt, även om de i regel inte skadar växterna på sikt. Kolla in de här kyrkogårdsbilderna:
http://www.gp.se/nyheter/bilder/1.645537-s...n-breder-ut-sig
Rebecca
14-06-2011, 10:50
CITAT (Tulipanaros @ 14-06-2011, 11:42)

Nej, häggspinnmal är inte roligt, även om de i regel inte skadar växterna på sikt. Kolla in de här kyrkogårdsbilderna:
http://www.gp.se/nyheter/bilder/1.645537-s...n-breder-ut-sigFantastiska bilder ändå!
malcolm
14-06-2011, 11:40
Jösses, ser ju ut som de skall spela in en skräckfilm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.