Motti
Nu är plågan här fear.gif man kan inte gå ut på kvällen för det kommer moln av Knott sick.gif dom är verkligen irriterande på alla vis dom små plogoandarna sad.gif
Det finns möjligtvis ingen som har något superbra tipps mot Knott och Mygg ?ja mer än att vira in sig i en spetsgardin då eller rulla sig i fjäder och tjära giggle.gif
Anma
Myggspray. Och sitter man på samma ställe funkar dom där gröna myggspiralerna man tänder på jättebra. i alla fall här på ön.
dahla
Sätt upp fågelholkar för flugsnappare, sätt upp holkar för fladdermöss. Ett flugsnapparpar tar enligt uppgift runt 5000 myggor per dygn under häckningstiden.
Anma
CITAT (dahla @ 13-06-2011, 23:12) *
Sätt upp fågelholkar för flugsnappare, sätt upp holkar för fladdermöss. Ett flugsnapparpar tar enligt uppgift runt 5000 myggor per dygn under häckningstiden.

Oj, undra hur mycket mygg vi skulle ha om vi varken hade flugsnappare i bona eller fladdermöss? -fear-.gif
Motti
Vi satte upp holkar i våras men inga hyresgäster kanske de är för "nya" :)Fladdermusholkar !hur ser dom ut igentligen vet att det finns Fladdermöss här.Just nu så är knotten värst här en riktig plåga i år.
Motti
Tack !nu vet jag hur en hur en holk för Fladdermöss ser ut :)vi har en farbror som kommer hit varje vår och säljer fågelholkar vi har köppt en Knipholk , två holkar till småfåglar så jag ska ta och be han bygga några Fladdermusholkar till oss .Vi betalade 100 kr för två holkar !tack för tipset.
merlin68
Lavendelolja brukar hjälpa. Droppa några droppar i hudkräm och smörj in dig kring vristerna och handlederna. Kolla bara först att du inte är allergisk mot lavendel.
omk
Har hört att 1 (!) tornseglarpar (med ungar) tar ca 1 ton (!!!) småkryp under en sommar. Har ingen aning om det är sant och jag tror dessutom inte att knott räknas in, de är ju så satans små !
Men sätt upp holk till tornseglare ! Kanske om några år ....

Vad som hjälper mot knott ? Har ingen aning ... Kanske som Merlin skriver, starkt doftande kräm/olja ?
Carl

Där jag bor kusten i Skåne har vi aldrig knott eller mygg. Inte en enda! Det är troligare att möta Jultomten än ett mygg!Skönt
Noak
CITAT (Carl @ 15-06-2011, 08:22) *
Där jag bor kusten i Skåne har vi aldrig knott eller mygg. Inte en enda! Det är troligare att möta Jultomten än ett mygg!Skönt

Låter som paradiset...
Huggorm
Här vid mitt torp finns det mängder av stickande insekter. Är det en varm och trevlig sommardag kryllar det av flugor och bromsar. Är det grått och mulet är det mygg och knott i stället. Det är faktiskt så illa att jag undviker semester på sommaren, det går ju ändå inte att vara ute. Början på maj och september är bättre.

Jag har satt upp mängder av holkar, men det räcker liksom inte. Tornseglare häckar tyvärr inte i holk, annars hade jag försökt locka hit en hel koloni. Jag misstänker att de flesta fåglar snarare tar larver och skalbaggar än flygfän, men flugsnapparen gör väll ändå lite nytta. Att sätta småfisk i gölar och dammar kanske kan hjälpa på mygglarvsmängden dock. När jag var liten fiskade vi upp mygglarver och släppte i akvariumet, till fiskarnas stora glädje. Scalaren åt till det glipade mellan fjällen. Guppysarna tyckte också det var ett trevligt tilltag.
Aqvakul
Möter få mygg i stugan vid Blekingekusten och inga alls på sjätte våningen i Lund... tummenupp.gif
Gunilla T
Jodå, tornseglare häckar i holkar, de ser bara lite annorlunda ut, holkarna alltså smile.gif
Cacki
Jag har hört, obs hört, att om man sätter någon form av tak (parasoll, segelduk ed)över sittplatsen så är inte knotten så besvärande. Tänder man dessutom ett vanligt stearinljus på bordet så försvinner dom helt. Har aldrig provat själv eftersom vi inte har så mycket knott här. Kanske värt ett test?
omk
CITAT (Cacki @ 15-06-2011, 19:53) *
Jag har hört, obs hört, att om man sätter någon form av tak (parasoll, segelduk ed)över sittplatsen så är inte knotten så besvärande. Tänder man dessutom ett vanligt stearinljus på bordet så försvinner dom helt. Har aldrig provat själv eftersom vi inte har så mycket knott här. Kanske värt ett test?

JA, och kommer man dessutom upp en liten bit från backen, på ett altandäck eller nåt, så ska det tydligen hjälpa också, har jag HÖRT (= INTE testat själv) !!!

(Annars är väl alternativet att dika, dika, dika samt såga, såga, såga alla lövträd inom nån kilometers omkrets och DÅ står man nog hellre ut med knotten ??? coolgleam.gif )
kerstin z5-6
det finns enklare sätt:) De nya myggmaskinerna tar det mesta:)
*Stintan*
Eller så kan man flytta till stan om man inte står ut. wink.gif
zorba
Hej!
Har du tittat på sidan: http://myggfri.nu/
Motti
Min grannes syster var här på besök från Spanien hon sa att där nere har de Lavendel på borden för att hålla borta myggen,ja så i dag köppte jag en för det tål att provas ju smile.gif Ni som bor vid kusterna har ju det lite bra för oftast så blåser de ju bort där men vi som bor i mörkaste Småland i skogarna får allt brottas med dom trostar.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon