jamieblue
Jag och min sambo har nyligen köpt ett radhus med en liten trädgård som vi håller på att planera just nu. Jag har läst en massa på nätet men just nu är jag mest förvirrad och tar tacksamt emot alla tips smile.gif

Min utmaning nu är att försöka få till en rabatt som är 4,5 m lång, 1,3 m bred på det smalaste stället och 2,4 m bred på det bredaste stället. Typ njurformad. (Det är inte rabattens form som är utmaningen, den kan man alltid ändra.) Rabatten löper längs med ett plank, ej målat. Jag tror rabatten vetter mot sydväst, det är åtminstone sol från ca 9.30-17.30 på sommaren. Med andra ord blir det lätt torrt. Zon 3. Och nej, det finns inget i rabatten nu, det är bara jord.

Nu till frågan: vilka perenner kan jag ha i rabatten? Särskilt svårt verkar det vara att hitta perenner som är lite högre och kan stå långt bak i rabatten. Jag har läst om kransveronika, astillbe, fackelblomster m.m. men beroende på var jag läser så verkar de mer eller mindre kinkiga för torka - åtminstone verkar det som att de trivs bättre i lite fuktigare jord. Och för oss är det viktigt att växterna tål åtminstone någon torka! Vi vill överhuvudtaget ha växter som är hyfsat lättskötta.

Jag har kommit så långt att jag tror att jag vill ha stäppsalvia, ulleternell och lammöron - men vad mer? Det är ju kul om man kan sprida ut blomningsperioden lite. Funderar även på en vit buskros och något som kan klättra på planket. Hur många olika sorter tror ni man ska satsa på?

Mycket text blev det! Blir jätteglad för alla förslag!
HelénE
Jag har en rabatt i starkt solsken hela dagen och i den har jag bla riddarsporrar, prästkragar och kanapeta som verkar trivas utmärkt. Visst man får vattna då och då men inte så överdrivet mycket. Kärleksört har jag också och den verkar trivas.

Helén
kerstin z5-6
Förutom de redan nämnda kan du ha ,Mjölk klocka campanula lactiflora, hög bli vit eller rosa o passar i bak kanten,den är torktålig och växer tom i grus,Rostflockel lilarosa hög smalt växtsätt för höstblommning

][attachment=61678:d07cvv1o...c9ipo76a.jpg]

Eryngium alpinum, underbar , vackert växtsätt fina blad medelhög blommar sensommar
[attachment=61680:8q9asj2t...ahmr1n86.jpg]
[attachment=61679:lr433brs...n9vx138x.jpg]
Vit Bolltistel[attachment=61681:5ykhe0sg...k4bbld4k.jpg]

Kolla efter silverbladiga växter de är torktåliga,likaså penstemoner.
Första säongen får man vattna en hel del särskilt rosorna om du vill ha en sådan buske i mitten
Sedan kommer dessa att tycka om läget o kräva mindre vattning
Lycka till
josohl
ytterligare förslag på växter som trivs i min söderrabatt:
- röd rudbeckia
- aklejor
- praktveronika
- jättevallmo
- höstanemon funkar också hos mig även om det brukar anges att den inte gillar torka
jamieblue
Tack för alla bra förslag och särskilt tack för de fina bilderna Kerstin! Det fanns några som jag inte tänkt på tidigare och som jag absolut ska kolla på.

josohl: Apropå höstanemon så har jag läst flera inlägg från personer som planterat den i ett soligt läge och det har funkat bra.
smuleborg
CITAT (jamieblue @ 13-06-2011, 23:35) *
Jag har kommit så långt att jag tror att jag vill ha stäppsalvia, ulleternell och lammöron - men vad mer? Det är ju kul om man kan sprida ut blomningsperioden lite. Funderar även på en vit buskros och något som kan klättra på planket. Hur många olika sorter tror ni man ska satsa på?

Mycket text blev det! Blir jätteglad för alla förslag!

Jag skulle välja stäppsalvia 'Caradonna', med lite inslag av (om du står ut med gult, jag vet inte om jag gör det) röllikan 'Coronation Gold' (häftig kontrast: färg och form). Eller: Stäppsalvia 'Caradonna' och skogssalvia 'Salvia x sylvestris'; för att "stöka till det" skulle jag klämma ner någon röd jättevallmo (obs: vallmon är urtrist efter blomning, men planterar du rätt täcker de andra perennerna upp). Vallmons röda färg är läcker mot caradonnan. Ingen av de här växterna är kinkiga.

Klättra på planket, jag skulle välja en clematis, kan ingenting om soldyrkande clematis. Men ställ frågan i clematisforumet så får du svar. Det finns enkla honungsrosor också, kan ingenting där heller.

Ulleternell har jag aldrig odlat, lite nyfiken (vi har i dags läget inte mycket av soliga rabatter, men det kommer). Lammöron, ja du kan få hålla efter dem. Jag skulle välja icke-blommande lammöron. Bladen är läckra i sitt rätta sammanhang (t.ex. med 'Caradonna' och det övriga ovan).
Krolliljan
Kanske några trädgårdsiris. smile.gif
kerstin z5-6
Honungsrosen tror jag kan bli problematisk i din zon och ta över rabatten helt
Du bör hellre välja en remonterande ros med ett vasfomigt växtsätt som kan höja sig från perennerna men inte bli ett jättetaggmonster:)Kanske Winchester Cathedral, om du vill ha en vit ros
(David Austin ros ) som remonterar och blir hög o fin i din zon ljuvlig doft
Krolliljan
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-06-2011, 20:49) *
Honungsrosen tror jag kan bli problematisk i din zon och ta över rabatten helt
Du bör hellre välja en remonterande ros med ett vasfomigt växtsätt som kan höja sig från perennerna men inte bli ett jättetaggmonster:)Kanske Winchester Cathedral, om du vill ha en vit ros
(David Austin ros ) som remonterar och blir hög o fin i din zon ljuvlig doft

Kapar tråden en liten stund.
Är honungsrosen så starkväxande?
Har precis planterat en.
kerstin z5-6
Ja det kan man lugnt säja.. i gynnsamma lägen kan den bli 6 m hög
kolmask
Lavendel funkar fint i min söderrabatt. Har även riddrsporre som blir hög och fin där, men den behöver mycket stöd.
varghem
vippvallmo i bakkant... blir väldigt hög och har absolut underbart bladverk
KRT
Bakkant; Digitalis/fingerborgsblomma verkar trivas lite överallt, även där det är torrt. Stockros kanske? Aklejor blir också höga men fyller kanske inte så bra. Gillar du gult så kanske ginst kan vara något även om det är en buske smile.gif

Annat som kan trivas i söderläge är lavendel, kärleksört, prydnadstistlar, olika sorters klint mm. Allt som har ludna blad, silvriga blad eller tjockare blad brukar tåla torka hyfsat. Finns nog också en del gräs som kan vara intressanta.

Var dock beredd på att vattna en del det första året tills växterna rotat sig ordentligt!!!
karinc
CITAT (smuleborg @ 14-06-2011, 20:00) *
Eller: Stäppsalvia 'Caradonna' och skogssalvia 'Salvia x sylvestris'

Vad är det för skillnad på de två sorternas salvia?
annagranq
malörter är fina i sånt läge, och solhattar, bolltistlar och stockrosor.Ulleterneller skulle jag vara försiktig med, jag var tvungen att flytta mina från torraste rabatten då de alltid började sloka och må dåligt, konstigt nog!
soligt och torrt

juni vallmo, allium och lammöron

stockrosor

Gröna mormor
Förutom alla fina tips du fått hittills, kan jag komplettera med förgätmigej, pipört, bondpion, löjtnantshjärta, storklocka och lupiner. Det är en del av växterna i min plantering som också ligger i söderläge. För att dölja staketet, har jag planterat klängrosor, clematis och kaprifol. Lycka till!
idali
Själv är jag förtjust i min rabatt i solläge där jag har japanskt gräs (miskantus, finns massor olika), och alunrot. det är klart att jag vattnar ju en del men de trivs! Lycka till!
KatteLatte
ulleternell ångrar jag nästan att jag satte i min soliga rabatt - de sprider sig.

Lek litet med färger och former. Gråaktiga blad ihop med blodröda, t.ex. rödbladig alunrot, blir jättesnyggt.

Annars, med tanke på planket, så antingen någon klättrare, t.ex.klematis (är aldrig fel), eller varför inte ett spaljéat persiko- eller aprikosträd, beror givetvis på vilken zon du bor i.

Blåregn är också snygg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon