Hammock
Hejsan!

Min julkaktus har fått svampbesök, och jag tänkte att någon kanske kunde hjälpa mig att identifiera vad det är för gäst den fått.

[attachment=61667:svamp.jpg]

Det finns ett gäng små knoppar runt om i krukan, och den som syns mitt i den bifogade bilden är just nu ungefär 8-9 millimeter. Är det för tidigt att säga vad det är kanske? I så fall får jag förse med nya bilder senare.

Jag tycker de ser rätt trevliga ut, så jag hoppas det är något ofarligt för min kaktus så jag kan låta dem vara ifred. biggrin.gif

evaisa
jag har fått en hel del svamp i mina krukor i år. Men de brukar ge upp efter en längre torkperiod. De borde väl komma ifrån kaktusjordpåsen?

Om du har kaktusar i krukan så tycker nog svampen att det blir för olidligt torrt. Svampen i mina sansevieriakrukor är i alla fall kortlivad :-)
Hammock
Besöket tycks inte bli speciellt långvarigt, nej. biggrin.gif
Jag vet inte riktigt varifrån de kan ha kommit, men kaktusjordpåsen är helt klart en möjlighet. Det var några månader sedan jag planterade om, men jag antar att svampmycel kan leva i hemlighet ett bra tag.

Här är i alla fall svampen kvällen efter förra bilden:
[attachment=61762:1080_svamp_dag2.jpg]
Hatten hamnade rejält snett eftersom den växt upp rätt under en av kaktusen armar.

Såhär ser den ut nu ikväll, dag tre:
[attachment=61763:1080_svamp_dag3.jpg]
Det blev som sagt en kort karriär. Osäkert om fruktkroppen vanligtvis är så kortlivad eller om den tappade lusten eftersom den slog i tak. Eller så törstade den helt enkelt ihjäl eftersom jag lät bli att vattna när jag hittade dem.

Jag är i vilket fall som helst fortfarande nyfiken på vad det kan vara för sort, så gissningar är mycket välkomna! biggrin.gif
Hammock
Via Svampguiden har jag fått några bra gissningar, men att säga precis vilken sort det är låter sig tydligen inte göras utan mikroskopering.

Leucocoprinus brebissonii och Leucocoprinus ianthinus (Lilabrun veckskivling) är två toppkandidater. Alltså nära släkting till den gula veckskivlingen som är en annan vanlig blomkruksgäst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon