Trädgårdsmåstaren
14-06-2011, 07:36
Jag måste fråga erfarna odlare om råd när det gäller bakterier från jorden och fåglar. Jag har ju hört att jordbakterier är farligt, och hur gör man då när man plockar från ex. kryddträdgården, och det kanske är lite jordigt? Räcker det att skölja? Allt tillagar man ju inte, utan äter färskt som garnityr ovanpå maten.
Och hur är det med fåglarna, som jag försöker måna om. De har både matbord och fågelbad, och jag är försiktigt med båda. I går var jag dock tvungen att skura ur badet lite, eftersom det blivit lite grumligt i själva kärlet. Är diskborsten förbrukad nu, eller kan jag använda den åtminstone till fågelbadet igen? Inget medel användes vid rengöringen.
Annars brukar jag fylla på nytt friskt vatten nästan varje dag. Och de älskar badet - liksom grannens katt...
kerstin z5-6
14-06-2011, 13:40
Du kan ta det lugnt! Vad gäller jordbakterier har vi= de flesta i Sverige ett fullgott skydd mot stelkramps bakterier vilket är den man varnar för när det gäller jordhantering.Normal handhygien ,dvs tvätta händerna o skölj av grönsakerna räcker.
Fågelbadets borste kan doppas i kokande vatten o därefter användas till vad som helt
Jag brukar köra mina diskborstar i diskmaskinen då o då
Trädgårdsmåstaren
14-06-2011, 16:35
Åh, suveränt, tack för svaret Kerstin. Jag har gått och funderat en del på det här, och det har tagit udden av kryddglädjen lite. Och jag brukar också koka borstar då och då, så då fortsätter jag väl med det. :-)
De flesta jordbakterier finns inte i så stora mängder att vi blir sjuka om vi äter färskt från trädgården. Vad som däremot kan hända är att något tillagas halvdåligt och sedan får stå ljummet och svalna under längre tid - något som ofta händer i storkök. Då får bakterien chansen att växa till sig i antal och vi kan drabbas av matförgiftning. Förgiftning är dels avhänget av att det ska finnas bakterier i maten, men framförallt hur MÅNGA de är. Ett exempel är Clostridium perfringens, en bakterie som är mycket vanlig i jorden men som bara leder till matförgiftning då maten stått ljummen under längre tid eller inte värms upp tillräckligt dagen efter.
Trädgårdsmåstaren
15-06-2011, 07:16
Tack Chilo, det känns väldigt bra att veta. Jag började fundera på om vi och våra grannarna (i brf) skulle kunna njuta av kryddorna eller inte. Man vill ju inte att någon ska bli sjuk, samtidigt har ju folk ätit egenodlat i alla tider. Ibland snurrar man till det några varv i huvudet. ;-)
*Stintan*
15-06-2011, 14:38
Ät och njut
Trädgårdsmåstaren
15-06-2011, 18:03
Ja, tack Stintan, det ska jag göra.

I sommar ska jag särskilt njuta av den egenuppdrivna grönmyntan, som jag tror kommer att smaka riktigt bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.