CharlotteF
14-06-2011, 09:31
När/var/hur ska man hänga upp vattenmelonerna? Än så länge är de max 5 cm stora, men när blir de för tunga? Tycker de växer för varje dag nu! :-) ...och stänglarna är så himla smala och sköra!
Finfin frukt!
Det är väl inget som hindrar att hänga dem nu? Har du något slags nät eller liknande att hänga dem i? Jag brukar ha virkade nätkassar:
vattenmelon.jpg
safiren
15-06-2011, 22:09
Så fina dina virkade nätkassar är! Jag skulle också vilja ha sådana till mina vattenmeloner (som jag hoppas få snart). Var har du köpt dem? Eller har du virkat dem själv?
Jag har virkat dem. Jag har använt luftmaskor och fasta maskor, virkat på måfå, börjat med en ring på 5-10lm ochfortsatt med ökningar runt, runt. Det blir ungefär som att virka en hatt eller kasse.
CharlotteF
16-06-2011, 17:26
...om man inte kan virka, vad gör man då?
Witchnina
16-06-2011, 19:29
Min mamma använde nätpåsarna som var runt apelsinerna förr.
Men det är ju så där en 30 år sedan hon odlade honungsmeloner
Har bara sett dem på Blodapelsiner de sista åren.
Man kan använda nylonstrumpor eller avklippta strumpbyxor. Eller vilken nätpåse som helst, lök säljs ofta i nätpåsar.
malcolm
16-06-2011, 21:29
CITAT (CharlotteF @ 16-06-2011, 18:26)

...om man inte kan virka, vad gör man då?

Då lär man sig.
Har själv en Melonplanta som snart blommar !men måste man hänga upp dom ?kan man inte bara låta dom ligga på en typ träulls bädd ?värsta fall får man väl offra sina trosor i spets
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.