Full version: Att trädgårdera!
Katarina Odla.nu
Att trädgårdera! Funkar det, tycker ni? Ett ord att bruka i trädgården? Läs min blogg och få bra boktips på kuppen.

Gå in på Katarinas Penna&Spade

Ha en bra dag! Hoppas ni hinner med en sväng i trädgården efter jobbet. Eller är det kanske semester redan?

Hej så länge!/Katarina på redaktionen
Eva 33c
Jag har funderat en hel del på detta ord. Visst behövs det något som mer motsvara engelskan "gardening" men samtidigt blir den svenska varianten lite klumpig på nåt sätt, och känns lite som ett skämtord. Men jag kan säkert vänja mig vid det, om nu ingen kan hitta på nåt bättre. Själv har jag inga idéer tyvärr smile.gif
Katarina Odla.nu
Jag kan hålla med om att det låter lite som ett låtsasord, kanske något som ett barn skulle komma på. Men någonstans måste orden börja. Det roliga är att överhuvudtaget försöka hitta på något nytt bra ord för trädgårdsarbete. Alla förslag är hjärtligt välkomna!/Katarina
KatteLatte
Skulle hellre sagt att "trädgårda" - mindre risk att bryta tungan av sig! blush.gif
Peztis
CITAT (KatteLatte @ 14-06-2011, 15:42) *
Skulle hellre sagt att "trädgårda" - mindre risk att bryta tungan av sig! blush.gif

tummenupp.gif
Gossen Ruda
Lite av ordförbistringen har nog att göra med vårt ord och dess ursprung. En trädgård är långt ifrån en "gård" och träd behöver det inte finnas. Garden är enklare att bilda ord på. Danskarna har sitt have, även det kort och koncist. Jag har tyvärr inget bra ord på lager.
Monica zon 1
Trädgårda, trädgårdera, det är alltid svårt med nya ord, tar tid att vänja sig. Ungefär som ordet fickla (lysa med ficklampa) som godtogs för några år sedan, jag har hört det några gånger och låter inte lika dumt idag.

Vad sägs annars om att växtra (handlar ju om växter) njä då faller nog min röst på trädgårda ändå.

Paeonia Lactiflora
Kan man inte låna och försvenska något latinskt ord? I en svensk-latinsk ordbok på nätet hittar jag "trädgård: hortus, hortulus; pomarium". Hortulera, kanske? Hmm, låter inte så bra smile.gif. Nu förstår jag åtminstone varifrån ordet "hortonom" kommer.

Jag röstar på "trädgårda", eftersom jag tycker att "trädgårdera" låter underligt - lite som "rekorderlig". Men, som någon sa, det är förmodligen bara en vanesak. Och allt är ju bättre än "arbeta i trädgården".

/Helen
Eva 33c
"Trädgårda" det var faktiskt mycket bättre än" trädgårdera" tummenupp.gif Det skulle jag nog vänja mig vid fortare...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon