Full version: Nektarínkärna
djur7
Hur skall jag göra då jag vill sätta en nektarinkärna?
Sainty
Öppna kärnan med kniv (nästan omöjligt) eller skrapa bort mycket av skalet med sandpapper eller en fil så att vatten kan lättare tränga in. Blötlägg i 48h. Efteråt in i kylskåpet i 3 månader. Sedan ner i jorden och vänta upp till 18 månader på att den ska gro.
henrikandersson
CITAT (Sainty @ 17-06-2011, 13:24) *
Öppna kärnan med kniv (nästan omöjligt) eller skrapa bort mycket av skalet med sandpapper eller en fil så att vatten kan lättare tränga in. Blötlägg i 48h. Efteråt in i kylskåpet i 3 månader. Sedan ner i jorden och vänta upp till 18 månader på att den ska gro.

Låter hardcore, och är säkert tillförlitligare än min metod, men jag vill påstå att man inte behöver vänta sådär länge. Jag gjorde såhär för att få min nektarin att gro:

1. Sätt en platt skruvmejsel mot kärnan och slå till med en hammare tills du får ut fröet inuti kärnan.
2. Lägg fröet i blöt över natten
3. Plantera fröet någon centimeter ner i jorden.
4. Vänta. Mitt frö grodde efter lite över en vecka.
djur7
Tackar för svar.
Jag skall pröva båda sätten så skriver jag sedan hur det gick.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon