Full version: Pil
tummeliten
Hur tar man stickling frn pil jag frsker och frsker men dom bara vissnar
petpap
jag hller med - de bara dr.
har frskt stta i vatten innan, ta stora och sm grenar, skala lite i barken lngst ner.

jag som trodde att pil var typ det lttaste att gra sticklingar av...
walltorp
Hej,

Jag tog tv sticklingar fr en dryg mnad sedan och de verkar leva och har ftt nya massor med lv. Hoppas de verlever. Ngon som vet nr man ska plantera dem i backen?

Jag klipte bara av tv ca 1-2cm tjocka och ngorlunda raka grenar p ca 30-40cm tog bort alla lv utom ett eller tv (som sen torkade ut) och tryckte ner dem i en hink med planteringsjord och vattnade. Sedan fick de st ljust men inte i direktsol (under altantak) i ngra veckor innan jag stllde ut dem. Jag hade en hink med vattenbehllare i botten.

Lycka till!
*Stintan*
Jag har flera gnger satt grenar i en hink vatten och dom har ftt rtter s jag kunnat plantera dom. Nr dom planterar energiskog tar dom ju bara bitar av grenar och trycker ner i backen och det funkar ju ocks. Nr man stter pilstaket stter man ju ocks grenarna direkt i jorden. Det r viktigt att dom fr massor med vatten nr man planterat dom.
kerstin z5-6
o grs detta p vren brukar procenten vara 99 om det gller pil
tummeliten
s det r frsent nu d

tack fr alla svar
*Stintan*
testa att stta ngra frska kvistar i vatten o se om dom fr rtter. Nr jag gjorde det s kunde jag sen plantera den i brjan av augusti. Den vxer och frodas och r nu 6 r.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon