Full version: Pil
tummeliten
Hur tar man stickling från pil jag försöker och försöker men dom bara vissnar
petpap
jag håller med - de bara dör.
har försökt sätta i vatten innan, ta stora och små grenar, skala lite i barken längst ner.

jag som trodde att pil var typ det lättaste att göra sticklingar av...
walltorp
Hej,

Jag tog två sticklingar för en dryg månad sedan och de verkar leva och har fått nya massor med löv. Hoppas de överlever. Någon som vet när man ska plantera dem i backen?

Jag klipte bara av två ca 1-2cm tjocka och någorlunda raka grenar på ca 30-40cm tog bort alla löv utom ett eller två (som sen torkade ut) och tryckte ner dem i en hink med planteringsjord och vattnade. Sedan fick de stå ljust men inte i direktsol (under altantak) i några veckor innan jag ställde ut dem. Jag hade en hink med vattenbehållare i botten.

Lycka till!
*Stintan*
Jag har flera gånger satt grenar i en hink vatten och dom har fått rötter så jag kunnat plantera dom. När dom planterar energiskog tar dom ju bara bitar av grenar och trycker ner i backen och det funkar ju också. När man sätter pilstaket sätter man ju också grenarna direkt i jorden. Det är viktigt att dom får massor med vatten när man planterat dom.
kerstin z5-6
o görs detta på våren brukar procenten vara 99 om det gäller pil
tummeliten
så det är försent nu då

tack för alla svar
*Stintan*
testa att sätta några färska kvistar i vatten o se om dom får rötter. När jag gjorde det så kunde jag sen plantera den i början av augusti. Den växer och frodas och är nu 6 år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon