Nyinflyttad
14-06-2011, 15:38
Jag har just köpt en lägenhet där baksidan av lägenheten bjuder på en mindre yta av gräs som är våran. Jag är lite sugen på att plantera jordgubbar, smultron och de typiska sommarbären men har inte alls gröna fingrar. Finns det någon här som har bra koll på lite roligare frukter/växter som trivs i skugga? Vi har skugga förutom 1 - 2 timmar runt 16-tiden på sommaren.
Tack på förhand!
Hej
Du plantera nästan alla frukt växter på grund att de behöver minst
H:Bassam
kerstin z5-6
14-06-2011, 23:10
svår plats, med sådan skugga
ingrids
15-06-2011, 09:39
Håller med Kerstin, med bara två timmar sol vet jag inga bär som mognar. Roligare växter däremot - det finns en hel del kul ormbunkar, funkior har en chans, rodgersia likaså.
En fundering dock - ser gräsmattan fin och grön ut? Med så lite sol borde det vara mest mossa som trivs.
Nyinflyttad
15-06-2011, 12:16
Gräsmatten är inte så "grön och fin" ännu då uteplatsen är nygjord, lägenheten är nybyggd (ombyggt pannhus) och nyköpt.
[attachment=61722:202136_S...5_04__2_.jpg]
ingrids
15-06-2011, 13:30
Jag förstår, annars är gräsmattan en bra indikator på hur "växtvänligt" det är. Växer inte gräset bra och det är skugga som är problemet är det ofta utpräglade skuggväxter som är den bästa lösningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.