Full version: Hjälp med äng
zoegas
Hej
Skulle behöva ha hjälp/tips med mitt försök att anlägga en ängs liknande gräsmatta på våran framsida. Köpte huset för två år sedan och då var där på framsidan sju-åtta större björkar samt en stor gran. Undervegetationen var väldigt snårig och vild vuxen och bestod av lingonris, små granar och andra skogslikande växter.

Granen samt hälften av björkana fällde vi och rensade bort all undervegetation. Köpte jord och fick ut ett si så där 5 cm tjockt lagger över ytan. I år har jag sått gräs samt ängsblommor där. Köpte ett färdigt paket där det var gräsfrön och blomfrön i ett, mins tyvärr inte namnet på den.

Nu till problemet, det tar sig dåligt. Kanske inte en överraskning. Några blommor har jag inte sett av och gräset tar sig enbart fläckvis. Jag misstänker att det möjligtvis är för surt i jorden. om jag inte har lärt mig fel så surar väl gran ner ganska rejält runt sig.

Vad bör jag göra för att få till en äng? Borde jag gödsla? Kalka? På med mer jord?

Kan lägga till att jag bor i växtzon VI. Framsidan får mest morgon och kvällssol (samt en del nattsol:)) Området känns torrt. Bifogar en bild på hur där ser ut.

tacksam för svar // Zoegas

Framsidan -2011 Panorama på större delen av framsidan. År ett av mitt ängsprojekt.

Paeonia Lactiflora
Hej,

Jag är ingen expert, men gödsla är det sista du ska göra - så mycket vet jag. En äng vill ha mager/näringsfattig jord för att inte gräsen ska konkurrera ut blommorna. Angående kalkning så vet jag inte, men jag antar att det finns ängsväxter som gillar kalk och andra som är kalkskyende.

Jag håller själv på att anlägga en äng. Mitt misstag var att jag hade för näringsrik jord och att jag från början sådde en gräs/ängsbloms-blandning där gräsen konkurrerade ut blommorna totalt. Nu gräver jag upp grästuvor och ersätter med pluggplantor från Pratensis. Ett tips är att kolla på deras hemsida. Generellt tycker jag att det är svårt att få ängsblommor från fröer. Jag har dock lyckats bra med de pluggplantor som jag satt, både de som jag planterat på våren och de som jag planterat på hösten.

Vänliga hälsningar

Helen
Piccante
Att ställa om en skogsbacke till äng kan ta en tid. Men om du sår in efter hand så kommer det förmodligen att gå. Det viktigaste är att ängsväxter gynnas av mycket ljus så vegetationen måste slås av en gång om året.
dahla
Nu är jag absolut inte erfaren av ängar men har lite planer på en för egen del och har läst på ganska mycket... det jag har förstått är att man inte kan ha någon brådis när man anlägger en äng... minst tre år lär det ta innan man kan tycka att det börjar bli en äng enligt vad jag har läst mig till.
mamamaggan
Här är en till med tankar om äng. Har försökt förut ett tag att gräva bort gräs mm i rätt stora rundlar och plantera in blommor både frösådd och hela ruggar med t ex vilda prästkragar. Har inte kunnat vidmakthålla det hela p g a sjukdom men tänker nu ändra strategi eftersom det inte gått så bra.

PLanen lyder så här

Slå av allt som växer där i dag , täcka med ett fett lager tidningar , få tag på mager jord som läggs uppepå tidningarna i ett lager på c: 20 - 25 cm , till hösten fröså med olika sorters ängsblommor och de följande åren rensa bort allt jag inte vill ha/ inte har sått , så i fler fröer nästa höst och så ...........................

Så ser min plan ut , det steg jag just nu har närmast på min lista är att kontakta en grävare i närheten och höra om han vet var jag kan få tag på mager jord och att han fraktar den till sommarstugan.
zoegas

Ok, då låter det som jag har ett bra utgångsläge i att där är näringsfattigt. Kanske bara att jag måste ha bättre tålamod och avvakta några år.

Ska ta och se om jag kan få lite info angående det här att där är surt (om det nu är det). De borde veta på någon plantskola.

Tack för svaren smile.gif

Myosotis
Här har ängen kommit av sig själv. Jag låter bli att klippa av prästkragar, rödfibblor etc som kommer upp i gräsmattan, så de blir fler hela tiden. På sommaren blommar sen blåklockor och annat. Man får ju klippa när allt har blommat över, annars blir det skog. För ca. 10 år sen kom den första grönvita nattviolen, nu är där över 50. Jag har planterat in gullvivor och jag "betar" av runt nattviolerna, annars är det inget annat än gräsmatta på mager mark som tillåtits att bli äng.
KatteLatte
Vi hade det som projekt för rätt många år sen på sonens ur-och-skur dagis.

Inte gödsla, inte klippa heller i första taget - däremot slå när den blommat över.

Hysteriska dagisföräldrar har ju så himla bråttom med allting men skall du anlägga en äng på sikt så ger det sig nog av sig självt. Bara du inte klipper för ofta (vänta tills det som finns gått i frö), så kommer det som trivs med läget att etablera sig naturligt. Blomfröna i gräsblandningen får du nog se mera som hjälp på vägen, och det känns litet tidigt att förvänta sig blommor på den ännu.
mojan
Hade en gång en plätt gräsmatta som vi helt enkelt slutade klippa. Mager var den innan för den hade nog inte gödslats på många år.
Jag instämmer: Det tar tid! Jag har både strött ut fröer och planterat fådda vilda växter. Nu är det en äng!
Jag noterar att ängen ser olika ut varje år. Det beror väl bl a på hur vädret är. Ena året är det fullt av klöver, nästa år håller vicker på att ta över osv.

I år är den perfekt! yahoo.gif
Har aldrig haft så många olika blommor i olika färger. Bl a rödklöver, prästkrage, stor blåklocka, midsommarblomster, svartkämpe, gråfibbla, rödfibbla, smörblomma, gulmåra, ängsskallra, käringtand, johannisört, rölleka, mandelblom, veronika, daggkåpa.
Tapio
Halaj!

Jag har något svagt, svagt minne av någon som hade detta som ett projekt.
Varje år slog han gräset med lie och tog noga vara på det slådda i syfte att magra ut
marken så att ängsblommor skulle trivas.
Jag minns inte riktigt detaljerna, men hans frågeställning var:
Nu har jag hållit på i 15 år och det är fortfarande inte bra!
Vad skall jag göra?

Helt klart skall man inte ha bråttom…

//T
kerstin z5-6
En riktig äng tar 100 år att anlägga... i övrigt är det enkelt , slå med lie när allt är utblommat o gått i frö
Myosotis
CITAT (Tapio @ 16-06-2011, 18:24) *
...Varje år slog han gräset med lie och tog noga vara på det slådda i syfte att magra ut marken...

Kvävenedfallet från luften lär vara större än det man kan ta bort genom slåtter sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon