Skulle behöva ha hjälp/tips med mitt försök att anlägga en ängs liknande gräsmatta på våran framsida. Köpte huset för två år sedan och då var där på framsidan sju-åtta större björkar samt en stor gran. Undervegetationen var väldigt snårig och vild vuxen och bestod av lingonris, små granar och andra skogslikande växter.
Granen samt hälften av björkana fällde vi och rensade bort all undervegetation. Köpte jord och fick ut ett si så där 5 cm tjockt lagger över ytan. I år har jag sått gräs samt ängsblommor där. Köpte ett färdigt paket där det var gräsfrön och blomfrön i ett, mins tyvärr inte namnet på den.
Nu till problemet, det tar sig dåligt. Kanske inte en överraskning. Några blommor har jag inte sett av och gräset tar sig enbart fläckvis. Jag misstänker att det möjligtvis är för surt i jorden. om jag inte har lärt mig fel så surar väl gran ner ganska rejält runt sig.
Vad bör jag göra för att få till en äng? Borde jag gödsla? Kalka? På med mer jord?
Kan lägga till att jag bor i växtzon VI. Framsidan får mest morgon och kvällssol (samt en del nattsol:)) Området känns torrt. Bifogar en bild på hur där ser ut.
tacksam för svar // Zoegas

Framsidan -2011 Panorama på större delen av framsidan. År ett av mitt ängsprojekt.