Annse71
14-06-2011, 21:13
Hejsan!
Ser till min förtvivlan att det är någon sjukdom återigen på vårt äppleträd av sorten Oranie.
Är det någon som har en idé om vad det kan vara och HUR vi ska bli av med dem. Det börjar bli mycket myror igen och på karten som just bildats är det nu spindelväv på sina håll, eller i alla fall liknar det spindelväv. Det är så trist och jag vet att när äpplena blir mognare så blir de så angripna att vi inte kan använda dem till något.
Vore så tacksam för hjälp!!
Annika
Hade jätteproblem förut med myror och löss och blad som krullade sig men efter att ha hft en limring runt stammen de senaste somrarna har inte myrorna kommit upp och trädet är friskare än någonsin! I år kommer det äpplen för första gången, sex år efter planteringen.
Gossen Ruda
15-06-2011, 18:20
CITAT (Annse71 @ 14-06-2011, 22:13)

Hejsan!
Ser till min förtvivlan att det är någon sjukdom återigen på vårt äppleträd av sorten Oranie.
Är det någon som har en idé om vad det kan vara och HUR vi ska bli av med dem. Det börjar bli mycket myror igen och på karten som just bildats är det nu spindelväv på sina håll, eller i alla fall liknar det spindelväv. Det är så trist och jag vet att när äpplena blir mognare så blir de så angripna att vi inte kan använda dem till något.
Vore så tacksam för hjälp!!
Annika
Lite svårt att se men det liknar angrepp av äpplevecklare. Det börjar som ett hoptovat spinn på skotten men sen sprider sig larverna ut över trädet och borrar in sig i karten och gör gångar. Om det är så prova med att klipp bort alla hopspunna tovor innan larverna lämnat dessa och släng dem.
Hej!
Jag är nybliven "trädgårdsägare" och kan inte mycket än. Har förstått att man ska gallra bland karten i äppelträdet, vilket jag skulle göra idag. Då hittar jag detta. (se bild). Attans tänkte jag och vill absolut inte ha något som kan skada mitt träd eller förstör äppleskörden. Så sekatören åkte fram och jag har börjat klippa bort alla "bon" som jag kan hitta. Vissa sitter tyvärr på större grenar och de ryker de också...
Vissa bon ser ljusa ut och har antingen levande larver eller puppor i en klase i sig. Andra bon ser knöggliga och bruna ut. Där funderar jag på om lerverna är färdigutvecklade och utflugna.
Jag har precis som tidigare bilder döda blad på hela grenar.
Jag har hela våren haft mycket myror och inte gjort något åt det.
Är detta äppelvecklaren?
Har myrorona något med saken att göra?
Hur ska jag behandla angreppet?
Hur förebygger jag det till nästa år?
Varför dör vissa grenar och blad?
/JoCeAn
Det här är helt normala insektsangrepp som man inte löser med beskärning. För trädets del är det värsta att förlora gren och blad, och med de insekter som äppelvecklare, frostfjäril, löss m fl förlorar de normalt endast lite bladmassa, ibland så lite att det knappt märks på vitalilteten i trädet.
Jag tycker första bilden på oranieträdet ser ut soom att det kan vara frostfjäril. Blommen ser förstörd ut. När frostfjärilens larver härjat så minskar eller uteblir frukten helt, eftersom den skadat blommen. Vissa år blir också trädets blad ätna, det händer i enstaka fall att träden blir närapå kalätna.
Frostfjärilen är hyfsat lätt att minska ordentligt genom att man sätter en limring runt stammen innan första frosten. Så minskar man dem nästkommande säsong. Den säsong de redan förstört blommen och ibland också bladmassan, är inte mycket att göra åt.
Å andra sidan om trädet haft liknande symptom tidigare och sedan fått frukt som blivit maskangripen, så är det snarare äppelvecklare. Den kan man lyckas förvirra genom fermonfällor som numera går att köpa i handeln.
Det andra trädet med inspunna blad med små insekter i är jag inte säker på, men det kan vara spinel, förvirrad häggspinnmal eller annat som inte är äppelsepcifikt. Inte säkert att den alls påverkar trädet eller frukten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.