Jag har under några veckors tid arbetat hårt med min varmkompost. Nu är den full med små gula larver. Jag misstänker att det är fluglarver. Hur blir jag av med dem? Någon som har tips eller idéer?
Kristian
Kolmårdstrollet
14-06-2011, 22:04
Hej,
jag skottar över lite äldre kompost på det jag lägger ner samt är noga med att kompostströ täcker allt det nya. Det brukar vara när tex kött är "i dagen" som flugorna kan lägga äggen. Sen är det bra om det är ordentlig fart i komposten oxå, så det blir hett och otrevligt för flugorna ;-) Har funkat i min kompost iallafall... inga flugor!
/K
Tack för tipsen, ska ge de små gynnarna en omgång!
Monica WJ
18-06-2011, 21:42
Lämna locket öppet en dag så fixar småfåglarna resten
annettewin
25-06-2011, 18:38
CITAT (Krebba @ 14-06-2011, 22:42)

Jag har under några veckors tid arbetat hårt med min varmkompost. Nu är den full med små gula larver. Jag misstänker att det är fluglarver. Hur blir jag av med dem? Någon som har tips eller idéer?
Kristian
Täck över med dagstidningar, då försvinner larverna direkt.
Annette
Crazy4Flowers
28-06-2011, 07:44
Att få igång komposten ordentligt är effektivt dom gillade inte alls att det vart jättevarmt i komposten, jag rörde i en hel del hästskit direkt från hagen fungerade mycket bra. Rör om komposten rejält sedan häller du i en stor hink med häskit och rör om lite till, har du lite färskt material gräver du ner det i mitten och på med tidiningspapper ovanpå eller kartong och stäng locket vänta en vecka och kolla hur det har blivit.
Att bara täcka med tidiningspapper om du inte har fått igång den ordentligt hjälper ej, du får massor med flugor bara.
Jag brukar lufta min kompost ibland den får vara utan lock för jag inbillar mig att flugäggen inte gillar när det torkar, väggarna på komposten har ibland flugägg på sig och det har varit väldigt fuktigt men då åker locket av ett tag så det torkar upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.