Kom på alldeles nyss att jag skulle vilja odla spenat. Är det för sent att odla det efter midsommar (då jag kommer ha tillgång till mitt land igen)? Trädgårdslandet är i Malmö föresten.
Tiden runt midsommar är en dum tid, för spenat går lättare i blom då. Vänta tills i sugusti, så går det nog bättre.
andersen
15-06-2011, 09:44
Det går bra om du odlar nyzeeländsk spenat, som jag tycker är mycket bättre än vanlig spenat.
Måste man vänta ända till augusti? Hinner det bli nån spenat då? Man kanske kan testa att plantera efter midsommar och se hur det blir. Blir det dåligt är det ju bara att göra om. Jag var ju mest orolig för att det inte skulle hinna bli nåt, men om det funkar att plantera i augusti så borde ju det inte vara något problem.
Vad spelar det föresten för roll att den gå i blom? Jag tänker använda en del när den är ganska liten och ha i sallad och då borde den väl inte hunnit gå i blom?
Vad är det för speciellt med Nya Zeeländsk spenat?
Vanlig spenat har en utvecklingstid på fem-sex veckor. Jag brukar så i slutet av juli-början av augusti och får då en höstskörd i början av september. Då brukar jag ha en hel del plats över och får rum med mycket spenat att frysa in. Hos mig har det hänt att den gått i blom direkt och då hinner man inte få ett endaste litet blad!
Nyzeeländsk spenat är en frodig växt som skjuter kraftiga rankor med tjocka, saftiga blad. under en varm sommar kan en enda planta breda ut sig ett par kvadratmeter. Den har en utvecklingstid på 2-3 månader.
Ja, men det låter ju bra. Då är det ju ingen brådska iaf.

Fast jag kommer nog att testa att sätta lite tidigare. Svårt att ge sig till tåls...

Funkar det inte är det ju ingen katastrof.
Eva Koggdal
16-06-2011, 19:47
Angående spenat, så har jag en fråga om mangold.
Finns det någon som vet vad det är för vita fläckar på min mangold.
Har läst nåt om markozon?
officinalis
17-06-2011, 14:44
Eva, markozon vet jag ingenting om. Men ifall du inte har avhärdat växterna ordentligt så kan de få brännskador vilket uppträder som vita döda fläckar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.