tompelompe
Hej

Börjar en tråd med vårt växthusbygge där vi kommit en bra bit på väg. Grunden och stommen är klar och glas är beställt. Kvarstår att tillverka fönster, takluckor och dörrar.

Grunden byggdes i höstas och består av leca block med tagel på utsidan på en ram gjuten i betong. På golvet ligger svart skiffer som värmer gott när solen ligger på.

Stommen är byggd i lärkträ regel med dimension 45 x 70. Huset är 15 kvm och 3 meter högt, takvinkel ca 30 grader.

Har inte klurat ut hur jag ska täta i taknocken vid glas och taklucka, förslag tas tacksamt emot.

Lite bilder

grunden

grund03.jpg

syll.jpg

syll02.jpg

stomme01.jpg

stomme02.jpg

stomme04.jpg
lustgården
Blir nog ett riktigt snyggt växthus,trä ger ett mer levande intryck än aluminiumprofiler.snyggt med skiffergolvet. tummenupp.gif
Du får lägga ut bilder när det blir färdigt!

Håller själv på med montering av glas i vårt växthus sweatingbullets.gif
*Stintan*
Jättesnyggt blir det, men hur får du dit glasen? Ser inte ut som om det är utfräst för dom i reglarna.
tompelompe
Jag har tittat på hur http://www.rosenbergwase.se/ konstruerar sina växthus. Vi tänker sätta dit en trall bräda i lärk 95x21 ovanpå takreglarna och på mitten av trallbrädan limma/spika en list 22x45 och lägga glaset mellan dessa lister och sedan fästa ett metall bleck i listen som sedan håller glaset på plats.

Försöker mig på en bild som visar hur det är tänkt.

MayaLisa
Hur har det gått med ditt bygge. Jag tycker det verkar bli mycket snyggt.
tompelompe
Det går framåt, har fått hem glaset nu och beställt lister i lärk 22 x 45 från en firma i Allingsås (hittar ingen som levererar lärk i stockholms trakten) Om någon vet någon så hör gärna av er.
MayaLisa
Är lärk mycket dyrare än fur? Jag har nån idé om jag vill få tag i gran, såg nånstans att det skulle vara hållbart och bra.
MayaLisa
Lärkträ
Här kanske, finns i Norsborg. (Har inga egna erfarenheter därifrån dock)
tompelompe
Tack, ska ringa dom i morgon.

Glaset står lutat mot väggen och väntar.

En bild på takkonstruktionen, det som saknas är en regel 45 x 22 i mitten på takreglarna som det ska skruvas vinklar i för att hålla glasen på plats.

En bild på den ena dörren, eller hålet där det ska in en dörr, någon som har tips på hur man gör en egen dörr?

asaleo
Tätning mellan nock och vädringsfönster.
Du skall montera en horisontell nockbräda på nocken. Den bildar ett tak över springan mellan vädringsfönster och nock. Du behöver inte täta mellan fönster och nock. Det rinner in vatten i alla fall om vattnet kommer in mot nocken.
Lösningen är en bred nockbräda. Jag ökade bredden på min nockbräda genom att montera 2 st fjällpaneler sida vid sida, täckt av en galvaniserad plåt.
Nu slipper jag dropp från nocken när det regnar.
Hälsningar
tompelompe
CITAT (asaleo @ 04-07-2011, 21:36) *
Tätning mellan nock och vädringsfönster.
Du skall montera en horisontell nockbräda på nocken. Den bildar ett tak över springan mellan vädringsfönster och nock. Du behöver inte täta mellan fönster och nock. Det rinner in vatten i alla fall om vattnet kommer in mot nocken.
Lösningen är en bred nockbräda. Jag ökade bredden på min nockbräda genom att montera 2 st fjällpaneler sida vid sida, täckt av en galvaniserad plåt.
Nu slipper jag dropp från nocken när det regnar.
Hälsningar

Tack för tipset, jag tror jag läst dina inlägg i forumet tidigare och är tacksam för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag har inte börjat snickra ihop vädringsfönstren ännu men jag antar att man måste fasa den kanten som är mot taknocken så det inte blir en springa där.
Helen i Piteå Zon 5
Åhhh, så snyggt!
Superkul att se bilder under tiden växthuset växer fram yes.gif
tompelompe
Då har lärk listerna kommit och har börjat skruva fast dom på reglarna till väggarna. Fick beställa dom från en firma i Allingsås som hade 22 x 45 i lärk.

Upptäckte till min fasa att jag beställt glasen till taket ca 2 cm för breda och behöver kapa dom. Klarar man det själv tro med en glasskärare eller är det bara lämna in till glasmästare?

tompelompe
Några av takglasen passade så nu har vi satt i de 2 första glasen i taket, återstår 12 st till och 23 glas i väggarna. Tur man har en stark fru som slavdrivare.

tompelompe
Har påbörjat tillverkning av takfönster och sidofönster, det ska bli 6 st upp i taket och 6 st på väggarna. Det är lite pyssel och få till det.
tompelompe
Lite bilder på helheten och detalj på hur glasen är fästa mot reglarna.

ingmarin
Det här blir ju jättesnyggt! Och lärk borde ju kräva mindre underhåll än ett vanligt växthus i furu. Måste visa detta för min man!!! tummenupp.gif
MayaLisa
Hur gick det, fick du tag på lärk i Stockholm? Om ja, vad fick du ge?
tompelompe
CITAT (MayaLisa @ 14-07-2011, 14:22) *
Hur gick det, fick du tag på lärk i Stockholm? Om ja, vad fick du ge?

Nej jag köpte det av http://www.mlgbyggimport.se/ pris 10,80 metern plus transport, känns som ett bra pris med tanke på att det inte fanns att uppbringa i stockholm.
tompelompe
Då börjar växthuset bli klart, saknas några vädringsfönster på väggarna men alla vädringsfönster på taket är på plats. Ska införskaffa automatiska öppnare men det är inte så bråttom med det då det fortfarande saknas dörrar. Det har redan flyttat in lite växter i huset, vinranka, oliv och citron.
MayaLisa
Mycket snyggt!!!
Greenroomer
Jag är imponerad!
Snyggt som synden!
Patstaaf
Ser grymt snyggt ut!
vore kul att se hur du läser takfönstren, har själv funderat på det men vet ej hur de funkar här nere i skåne med våra stormar!?

bifogar ett par bilder på dörrarna vi gjort, kanske kan ge någon ide. Jag köpte allt mitt lärk via PIF specialsnickeri i helsingborg, mycket bra kvalite. Det är väl lite långt för Dig kanske.

lägg upp lite bilder på växthuset när det blir klart.

IMG_3358.JPG

IMG_3360.JPG

Krolliljan
Oj oj så snyggt växthus tompelompe tummenupp.gif
tompelompe
Tack för kommentarerna, vi har inte hunnit njuta av det så mycket ännu då vi varit i Paris en vecka olala. Nu ska vi färdigställa de sista fönstren, sätta dit hakar och automatiska öppnare till takfönsterna och börja bygga dörrar.

Patstaaf: ditt hus ser också mycket snyggt ut, ser att du har stora öppningar mellan tak och vägg precis som vi, förmodar att det hjälper till med vädring sommartid, hur gör du på vintern? täcker du för där då? Din dörr ser fin ut, byggde du den själv? kan du ge lite tips på dimensioner av virke och detaljer på hur du byggt den?

Jag ska ta några närbilder på mina takfönster, jag har inre funderat så mycket på det här med vind/stormar gällande dom, det kanske man skulle ta med i beräkningen.

Förslag på bra butik i stockholm för att köpa automatiska fönsteröppnare tas tacksamt emot.
svartnos
Snyggt.
Antar att du redan fixat fönsteröppnare, om inte så har Willab Garden bra öppnare. Har för mig att jag betalade 245:-. Dom har en utställningsbutik i Bromma och där kan man köpa allt och lite till:-) Det är en mycket bra inspirationskälla att besöka dom...
merlin68
Har också Willab gardens fönsteröppnare. Helt suveräna och rätt prisvärda. De säljer också på postorder. tummenupp.gif

Jättesnyggt växthus du har byggt, gratulerar!!! Hoppas du har glädje av det i många år yes.gif
tompelompe
Det blev 6 st automatiska öppnare till takfönstren från Willab Garden i Bromma. Dom öppnar sig vid 25 graders temp i huset med lite olika tid beroende om dom får direkt solljus på sig eller inte, hoppas inte dom lossnar om det blir blåst. Har börjat med att tillverka egna pardörrar i lärk oxå, lite trixigt att få det rakt.

Patstaaf
CITAT (tompelompe @ 27-07-2011, 08:00) *
Tack för kommentarerna, vi har inte hunnit njuta av det så mycket ännu då vi varit i Paris en vecka olala. Nu ska vi färdigställa de sista fönstren, sätta dit hakar och automatiska öppnare till takfönsterna och börja bygga dörrar.

Patstaaf: ditt hus ser också mycket snyggt ut, ser att du har stora öppningar mellan tak och vägg precis som vi, förmodar att det hjälper till med vädring sommartid, hur gör du på vintern? täcker du för där då? Din dörr ser fin ut, byggde du den själv? kan du ge lite tips på dimensioner av virke och detaljer på hur du byggt den?

Jag ska ta några närbilder på mina takfönster, jag har inre funderat så mycket på det här med vind/stormar gällande dom, det kanske man skulle ta med i beräkningen.

Förslag på bra butik i stockholm för att köpa automatiska fönsteröppnare tas tacksamt emot.

Hej,
Sorry för mitt sena svar, har varit på semester.
ang. öppningen mellan tak och vägg så har jag gjort en lösning med plexiglas och gångjärn, dock måste dessa fällas upp/ner manuellt. den lösning jag sett tidigare var med träklossar vilket jag tyckte verkade ännu bökigare. jag har ju dock inga takfönster så detta är min enda vent. förutom dörrarna.

Ang. dörrarna så byggde Pif snickeri dom, jag kan ge dig dimensionerna om du vill?? (såg att du redan börjat.)

Patrik
tompelompe
CITAT (Patstaaf @ 18-08-2011, 09:19) *
Hej,
Sorry för mitt sena svar, har varit på semester.
ang. öppningen mellan tak och vägg så har jag gjort en lösning med plexiglas och gångjärn, dock måste dessa fällas upp/ner manuellt. den lösning jag sett tidigare var med träklossar vilket jag tyckte verkade ännu bökigare. jag har ju dock inga takfönster så detta är min enda vent. förutom dörrarna.

Ang. dörrarna så byggde Pif snickeri dom, jag kan ge dig dimensionerna om du vill?? (såg att du redan börjat.)

Patrik

Mina dörrar ser mer hemmasnickrade ut än nödvändigt pga mina obefintliga finsnickerikunskaper hehe. Lägger upp bilder när dom är klara. Om dom slår sig allt för mycket i vinter och inte går att vare sig öppna eller stänga så blir det nog att ta hjälp av en riktig snickare.
tompelompe
Nu så är de fyra pardörrarna klara med fönster och allt, brev riktigt lyckat måste jag säga, ska bli spännande och se hur de klarar hösten och vintern.

Några Bilder till på dörren
tompelompe
Har inte hänt så mycket i växthuset i år mer än att vi har umgåtts väldigt mycket i det. På växtsidan har vi endast odlat tomater och örter, vår vinranka gick bort under vintern och vi funderar på om vi ska ha någon ny eller inte.

En ny stol att inta morgonkaffet i.
Krolliljan
Det är så vackert ert växthus. tummenupp.gif
Förstår att ni har vistats mycket där.
MayaLisa
Mycket vackert Tompe!
Jag fick också ihop ett lärkhus till slut.
[attachment=72517:JAg_och_..._v_xthus.jpg]

Mitt är järnvitrolat , därav det mörka virket.
MayaLisa
Hur gör man så där stora fina , klicjbara bilder?
*Stintan*
CITAT (MayaLisa @ 19-09-2012, 07:07) *
Hur gör man så där stora fina , klicjbara bilder?

Om bilden är större så förminskas den automatiskt och blir klickbar.
MayaLisa
Testar att lägga in en bild till på mitt bygge då. Har också köpt Willabs öppnare; Bayliss MK7, de verkar funka alldeles utmärkt.
[attachment=72529:006___Kopia.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon