Alexander-VG-zon3
Hej hej

Åkte halv 8 och såg att den började öppna sig efter en lång väntan, när jag kom hem vid 9 så hade den slagit ut när jag komemr hem från jobbet vid halv 7 har den säkert blommat över, Har haft en liten ''Down period'' med mina hibiskusar, många har dött andra har inte blivit skötta. Men det senaste halvåret har jag börjat sköta dom igen. Och den ena tackar mig med massor av knoppar. Har börjat ta hand om dom resterande sorterna.

Bild
[attachment=61713:HBB1.jpg]
[attachment=61714:HBB2.jpg]
[attachment=61715:HBB3.jpg]

Fyll gärna på med fler Hibiskus bilder!?.
rosita
Vilken härlig blomma! Fin färg!

Här är en bild på min hibiskus, den enda jag har! Jag är faktikst riktigt stolt, det är första gången jag har lyckats hålla liv i en sådan ett helt år.

[attachment=61729:dubbelblomma.jpg]
Alexander-VG-zon3
tack thanks.gif ,en bild från nu, helt utslagen måste bara få visa.
[attachment=61741:HBB4.jpg]

Jätte vacker hibiskus du har rosita, den ska du verkligen vara stolt över, är det rosa i den med? tror inte jag har någon röd rosa.
KRT
Jag har en i samma färg som du flaxss, men min är köpt flr några månader sedan i blom och har blommat sedan dess.
Jag är usel på att hålla liv i blommor som behöver så mycket vatten (har en gerbera som lever också lever farligt) så jag är mycket stolt över mig själv smile.gif. Fast jsg måste erkänna att jag sätter så knussliga blommor i köket eller sovrummet där jag ofta vistas och har nära till vatten blush.gif
Alexander-VG-zon3
Du får visa bilder KRT ?? yes.gif

Sen jag planterat dom i roddisjord har dom vävt lite bättre och blivit grönare i bladen plus har den jorden hållt vatten bättre. Som man kan se på mina bilder har dom haft lite brist, men i roddisjord har det gula blivit mycket grönare. Bättre näringsupptag och kanske attd et håller fukt bättre med.
Red Top
Vilken underbar blomma flaxss!

Själv har jag inga sådana hibiskusar just nu. Min blomvakt och jag har med gemensamma krafter lyckats ta död på de jag hade. blush.gif

Just nu har dock mina sådda Hibiscus trionum 'Simply Love' börjat blomma. Alltid något att glädjas åt.

[attachment=61748:b_022.JPG]
KRT
CITAT (flaxss @ 15-06-2011, 22:11) *
Du får visa bilder KRT ?? yes.gif

Om jag bara hade kunnat lista ut hur man lägger in bilder från en IPhone..... Ska se vad jag kan göra Flaxss smile.gif
Monica zon 1
CITAT (KRT @ 15-06-2011, 22:57) *
Om jag bara hade kunnat lista ut hur man lägger in bilder från en IPhone..... Ska se vad jag kan göra Flaxss smile.gif

Hej KRT
Kanske inte till mycket hjälp då jag inte har IPhone, men med min mobil fick jag med en sladd som jag kan koppla ihop telefon med datorn, och sen via utforskaren i datorn få tillgång till arkivet med filer och bilder i telefonen, och bara klippa eller kopiera dem till datorn och sen ut till nätet - kanske ett tips...
Annars hoppas jag någon annan kan hjälpa dig. Lär ju dessutom finnas flera olika appar i IPhon som är direktkopplade till Internet, kanske någon annan väg att ta. confused.gif

(Jag vill också se dina bilder!)
smile.gif
Peztis
Länkar till en bild på min vita hibiscus som roligen är en Hibiscus rosa-sinensis 'Dainty White', den blommade från augusti till december!
KRT
Nu har jag lyckats lösa det, tar bilde m telefonen, mailar till jobbdatorn och lägger in dem i mitt album därifron.... Borde man inte, nu i alla appars och smartphones tid, kunna lägga in bilder DIREKT från sin smartphone?!?!?!?!

Iaf, här kommer en bild på min hibiskus, speciellt till flaxss smile.gif Precis samam färg - men min är mörk i mitten....

Hibiskus 110616.JPG
Jag köpte den på Plantagen för kanske 2 månader sedan och den har blommat hela tiden sedan dess, minst en blomma åt gången, ofta som nu två (den andra blomman är skymd). Börjar fundera på om den inte bheöver lite näring för att orka fortsätta blomma så!
Maj zon 4
Vilka härliga hibiskusar! Själv har jag alltid älskat dem, men i många år undvikit dem pga att de så lätt får ohyra och då framför allt spinn. Så jobbigt! Men... nu har jag fallit till föga. Jag skaffade en hibiskus i höstas som blommade tills jag trodde den skulle blomma ihjäl sig. Efter vintern fortsatte den ett tag till, men nu har den tagit en paus. Det är en hibiskus Tivoli.
[attachment=61796:Hibiskus...li3__red.jpg]

För några veckor sedan köpte jag en hibiskus Ceres. Den blommar lika galet mycket. Tyvärr beror det väl på att de är behandlade med ett tillväxthämmande medel som gör att de inte växer utan bara blommar. Det gäller att få dem att överleva tills "giftet" går ur dem och de börjar bete sig normalt igen!
[attachment=61797:Hibiskus...es3__red.jpg]

Peztis, den vita hibiskusen är helt ljuvlig!

Eva i Skåne
Vilka bilder ni visar wub.gif Jag blir helt sjuk

ÄR din vita helvit Peztis? Jag har aldrig sett nån som inte har färg i ögat. Underbar!
Tivoli är ju också underbar. Har aldrig sett nån sån heller.

Just nu blomstrejkar mina sad.gif . Jag har heller inga som är så speciella som era på bilderna.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Red Top @ 15-06-2011, 22:18) *
Vilken underbar blomma flaxss!

Själv har jag inga sådana hibiskusar just nu. Min blomvakt och jag har med gemensamma krafter lyckats ta död på de jag hade. blush.gif

Just nu har dock mina sådda Hibiscus trionum 'Simply Love' börjat blomma. Alltid något att glädjas åt.

Tack, Hibiscus trionum finns ju förvildad i sverige, mina sådder misslyckades i år, brukar alltid ha dom annars tycker det är jätte vackra hibiskusar dom också. Vacker bild.

CITAT (Peztis @ 16-06-2011, 07:40) *
Länkar till en bild på min vita hibiscus som roligen är en Hibiscus rosa-sinensis 'Dainty White', den blommade från augusti till december!

Verkligen en underbar hibiskus wub.gif

CITAT (KRT @ 16-06-2011, 09:08) *
Nu har jag lyckats lösa det, tar bilde m telefonen, mailar till jobbdatorn och lägger in dem i mitt album därifron.... Borde man inte, nu i alla appars och smartphones tid, kunna lägga in bilder DIREKT från sin smartphone?!?!?!?!

Iaf, här kommer en bild på min hibiskus, speciellt till flaxss smile.gif Precis samam färg - men min är mörk i mitten....

Hibiskus 110616.JPG
Jag köpte den på Plantagen för kanske 2 månader sedan och den har blommat hela tiden sedan dess, minst en blomma åt gången, ofta som nu två (den andra blomman är skymd). Börjar fundera på om den inte bheöver lite näring för att orka fortsätta blomma så!

Väldigt vackert med det mörka i mitten, tur du laddade upp så jag fick se den.

CITAT (Maj zon 4 @ 16-06-2011, 19:19) *
Vilka härliga hibiskusar! Själv har jag alltid älskat dem, men i många år undvikit dem pga att de så lätt får ohyra och då framför allt spinn. Så jobbigt! Men... nu har jag fallit till föga. Jag skaffade en hibiskus i höstas som blommade tills jag trodde den skulle blomma ihjäl sig. Efter vintern fortsatte den ett tag till, men nu har den tagit en paus. Det är en hibiskus Tivoli.

Vackra hibiskusar du har tummenupp.gif mina fick med en massa spinn en vinter. Spinn är inte alls kul att ha, har hellre alla andra ohyra än spinn.

CITAT (Eva i Skåne @ 16-06-2011, 20:37) *
Just nu blomstrejkar mina sad.gif . Jag har heller inga som är så speciella som era på bilderna.

ALLA är speciella, har du bilder visa gärna
Alexander-VG-zon3
Lite gamla hibiskus bilder (hittade en bild på att jag tydligen också haft en sådan med rödare mitt, men den är död, nej din KRT är mycket rödare i mitten än den jag hade det är nog inte samma ändå)
[attachment=61862:PICT0021.JPG]
[attachment=61863:hibiskius.jpg]
Alexander-VG-zon3
hittade lite fler när jag tittade, många som jag helt glömt bort att jag haft, de flesta tyvärr gått hädan.
[attachment=61867:blommor_127.jpg]
[attachment=61868:blommor_129.jpg]
[attachment=61869:blommor_130.jpg]
[attachment=61871:hibbvitrosa.jpg]
[attachment=61872:22426352...WfuvD_fs.jpg]

ett ''oväntat snöfall'' den 1 nov, efter den väldigt varma sommaren-hösten 2006.
[attachment=61870:27163823...loNvn_ph.jpg]

nu har jag inga fler bilder förutom på timvisare och frilands.
Maj zon 4
Mmmm...flaxss...vilka fina bilder! Jag blir alldeles sjuk. Den gula var ju jättefin och även den aprikosfärgade, framför allt den enkla blomman. Underbar! Hur gick det för stackaren på den sista bilden? Vilken köldchock!

Alexander-VG-zon3
CITAT (Maj zon 4 @ 19-06-2011, 13:14) *
Mmmm...flaxss...vilka fina bilder! Jag blir alldeles sjuk. Den gula var ju jättefin och även den aprikosfärgade, framför allt den enkla blomman. Underbar! Hur gick det för stackaren på den sista bilden? Vilken köldchock!

Tack, Det var faktiskt inte så kallt även då det snöade. Men det året var det väldigt varmt långt ut i okt/nov och vintern blev inte heller kall. Så det blev snabbt sommar och vinter över några veckor, dom togs in efter snön och fortsatte inne som inget hänt, tåliga saker ändå. Men har fått suget på nytt nu och ska nog köpa fler sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon