Katarina Odla.nu
15-06-2011, 11:18
Hej alla hjälpsamma trädgårdsglada!
Någon som har erfarenhet av japansk skogsvallmo (Hylomecom japonica)? Har fått tips om att det skulle vara toppen för att hålla tillbaka kirskål. Kommentarer på det?
Undrar Katarina på redaktionen
Gunilla T
15-06-2011, 11:28
Jag har odlat den i många år - en vacker växt - men inte särskilt invasiv eller framfusig. Den trivs ju i woodland miljö med något lägre pH värde i jorden..nu har jag inte kirskål men tveksamt tycker jag om denhär kan konkurrera ut kirsen.
Såhär ser min växt ut ;
[attachment=61721:DSCN07010001_1.JPG]
ingrids
15-06-2011, 12:14
Den enda vallmo jag hört om som kan bli duktigt invasiv och eventuellt konkurrera ut andra växter är engelsk vallmo.
octachoron
15-06-2011, 14:03
Engelsk vallmo har ett väldigt fint och attraktivt bladverk för den som vill använda den som marktäckare.
Gossen Ruda
15-06-2011, 17:38
Enligt min enkla uppfattning finns det inget, absolut inget som kan konkurrera ut kirskål. Inte i vanliga trädgårdar iaf. Det enda växt jag har haft som inte direkt tog någon notis om kirsen var en libbsticka. Den blev dock till slut ett problem i sig men var enklare att få bort. Jag har inte testat triffider mot kirsen.
lavendelgården
15-06-2011, 19:31
Kirtskålen trivs utmärkt bland skogsvallmon - i alla fall hos mig . Minskar lite i havet avmyskmadra men inte ens den kan riktigt stoppa kirskålen. Det är mina erfarenheter.
Ha en trevlig sommar
Åsa
malarmaster
15-06-2011, 19:43
enda miljön i min trädgård där inte kirskålen trivs är i surjordsparti,men så fort ph sticker uppåt kommer den.någon växt som kan utkonkurrera den har jag hittils inte hittat,i så fall blir förmodligen den växten ett lika stort problem.enda som är verkningsfullt är rensning o åter rensning o låt den aldrig gå i blom o sprida frö för då har du ett livslångt rensande.munkarna som tog hit den visste inte vad de gjorde. ulf
kerstin z5-6
15-06-2011, 21:56
Inget tar kirs, utom svettigt jobb eller roundup
CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2011, 18:38)

Jag har inte testat triffider mot kirsen.
I skogen på baksidan av naturhistoriska riksmuseet står ett "fältslag" mellan kirs och parksallat, och det verkar som om parksallat vinner. Vinnaren kommer så småningom att stöta ihop med jätteslidet borta vid allhuset, så om nåt decennium vet vi vad som förtjänar titeln "sveriges invasivaste ogräs".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.