Full version: OjOj
slush
Hej
Hittade den här trädgårdssidan av en slump när jag sökte efter goda råd så vi får se ifall det kan leda till nåt:-)
Jag har en gräsmatta som anlades under senhösten 2010 för att nu i våras spira rätt hyfsat.. MEN sedan
fick jag en snilleblixt att kvävegödsla rejält..
Sagt o gjort så hävde jag ut kornen o därefter vattnade jag rätt så rikligt...nu skulle här bli en ännu grönare matta tänkte jag glad i hågen..
Nu är min gräsmatta full med brungula fläckar med vad som kan liknas vid dött gräs!!!!!
Känner mig inte som den bästa trädgårdsmästaren i världen kan man väl säga..
Vad ska/kan jag göra åt min halvt fördärvade gräsmatta är nu frågan???
Bästa hälsningar och rop på hjälp:-)
Gåsis
Hej och välkommen hit. Du är nog inte den enda av oss som hittat hit via sina misstag blush.gif
Det blev kanske lite starkt åt dina nya grässtrån med så mycket gödsel. Goda råd kan jag tyvärr inte komma med eftersom min gräsmatta består av revsmörblomma, maskros och brunört... Men snart får du säkert kloka råd.

/Åsa
Aqvakul
Jag hade vattnat rejät och regelbundet den närmaste månaden. I slutet på juli hade jag sått nytt gräsfrö på de kala fläckarna. På sensommaren tar sig gräset fort...
Gossen Ruda
Det var längesen jag lyckades bränna gräset, överlever det inte?
KatteLatte
CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2011, 18:32) *
Det var längesen jag lyckades bränna gräset, överlever det inte?

Njaaa - det kommer väl igen så småningom; beror på hur rejält an har bränt det. TS har ju gjort väldigt rätt map en sak; vattnat efter gödningen. Om det är tillräckkligt kan man dock inte veta; eller ju förresten eftersom det blev kvävebränna så räckte det uppenbarligen inte. Har det varit dagar med mycket sol i samband med gödnigen så ökar det risken för bränna.

Det borde komma tillbaka i slutet av säsongen; men eftersom gräsmattan var så pass nylagd så kanske förslaget med att komplettteringså inte är så dumt.

Jag har haft mina allra värsta kvävebrännor då jycken (schäfertik) kissat på gräsmattan; eftersom det är en tik är det inga småskvättar (som hannar gör); och har jag missat skölja där hon har kissat så har det blivit en död fläck mi mitten med en kant rnt om som växer typ 3 ggr så snabbt som omgivande gräsmatta. De fläckarna brukar vara kvar resten av säsongen.

Annars, map gödning, så är vattningen A och O. Och gå ut och verkligen kolla hur det ser ut. Vissa gödnigar tar evighteer på sig och har dessutom en färg som gör att det är svårt att upptäcka om korn ligger kvar eller inte (Stroller tex). Numera köper jag billigare varianter, och gärna såna där kornen var en avvikande färg (grå, blå eller roströda) så man ser om det lösts upp eller inte. Även om man kanske får gödala oftare så är det att föredra framför att bränna sönder gräset med ett långtidsgödsel.
Gossen Ruda
Anledningen till att jag slutat bränna gräset är att jag gödslar mindre men oftare, kanske 10 ggr per år. När jag märker att gräset börjar tackla av går jag en sväng och slänger ut lite gödning. Rekommendationerna på gödningspåsarna har jag slutat läsa.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2011, 08:26) *
Anledningen till att jag slutat bränna gräset är att jag gödslar mindre men oftare, kanske 10 ggr per år. När jag märker att gräset börjar tackla av går jag en sväng och slänger ut lite gödning. Rekommendationerna på gödningspåsarna har jag slutat läsa.

Ett litet sidospår,har ingen egen gräsmatta utan klipper ibland odlingslottsområdens gemensamma gräsmatta och vi gödslar den inte utan gräsklippet ligger kvar,bara det kommer regn så är gräsmattan grön och fin.
*Stintan*
Att låta gräsklippet ligga kvar är ett utmärkt sätt att slippa sprida annan gödning är min erfarenhet.
Gossen Ruda
PÅ en del ställen, som vid minsommarstuga, är det ett utmärkt sätt att låta mossan och ogräset kunna växa i lugn och ro.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2011, 14:19) *
PÅ en del ställen, som vid minsommarstuga, är det ett utmärkt sätt att låta mossan och ogräset kunna växa i lugn och ro.

Annars är ju mossa både grönt och mjukt att gå på och ogräset klipper man ju av whist.gif OK jag förstår att man behöver gödsla på vissa håll men att låta gräsklippet vara kvar göder också gräsmattan.
Tapio
CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2011, 08:26) *

Halaj!

Detta har jag undrat över. En tumregel brukar väl vara att inte gödsla perenner efter midsommar. Gräs är väl i högsta grad perenn?

//T
Gossen Ruda
CITAT (Tapio @ 16-06-2011, 18:27) *
Halaj!

Detta har jag undrat över. En tumregel brukar väl vara att inte gödsla perenner efter midsommar. Gräs är väl i högsta grad perenn?

//T

Eftersom gräset klipps hela tiden måste det även få gödning, om man inte låter klippet ligga. Förut hette det att man skulle sluta gödsla framåt hösten men en del har tydligen gödslat ända fram till vintern och det har gått bra. Jag gödslar så länge gräset växer ordentligt. Det finns så många "sanningar" som krackelerar när man testar. Inte klippa för kort heter det. Jag klipper min gräsmatta i år till 2 cm och jag har aldrig tidigare haft sån fin gräsmatta. biggrin.gif
*Stintan*
Jag klippte alltid gräsmattan kortare än vad som rekommenderades och hade jättefin gräsmatta. Tror det var Bosse Rappne som sa nyss i trädgårdsfredag att man skulle klippa kort för att gräsmattan då skulle bli tätare så kanske är det förlegat med de gamla rekommendationerna om 4-5 cm. Jag är benägen att tro honom.
Gossen Ruda
Låter man gräset bli för långt lägger det sig ner och då förtvinar det som kommer underst. Studera gärna en engelsk cricketplan. Gräslängden kan mätas i mm. Numera, metersystemet erövrar även England, tum för tum.
smuleborg
Svar på trådskaparens fråga: Vattna (vid torrt väder) regelbundet, och du ska se att mattan kommer igen. Annars (eller nu på en gång, det skulle jag göra i ditt fall; nyanlagd matta); luckra fläckarna lite med en kratta, släng ut gräsfrö (av samma sort), vattna regelbundet.

I övrigt, som jag ser det: Det räcker (normalt sett) att gödsla med gräsklippet. Om man tillför Algomin (Gräs) blir mattan (fortare?) tätare och får en "mörkare" färg. Klippa kort eller inte: Har för mig att jag har läst någonstans att om man inte klipper gräset kort, gynnar det utvecklingen av gräsets rötter. I så fall, bra och jättebra ,inbillar jag mig, om man har konkurrerande "ogräs" i mattan. Regelbunden klippning torde hur som helst vara att föredra.

"Gödselproducenter" vill sälja, och gräsmattan är viktig för de många. Testa att låta gräsklippet gödsla.
Gossen Ruda
Det finns billigare och lika bra gödning som Algomin. Gräsmattan bryr sig inte om vilken gödning det är.
smuleborg
Vilken då?
Gossen Ruda
Det finns flera, kolla på trädgårdsfirmorna. Jag var inne och kollade lite på Algomins hemsida. Algskörden görs i Frankrike, är transporterna inräknade i "miljötänket"? Jag stannade dock inte så länge på sidan, den kunde lika gärna handlat om ett väckelsemöte. Jag är skeptisk till allt sånt självförhärligande. Lite lätt skryt är trevligt men det får vara med måtta.
smuleborg
Med tanke på transporterna, är det inte miljövänligt.

I år har vi nöjt oss med (lite av ett spontant test) att sprida ut brunnen hästskit (från hästgård en kilometer bort, närproducerat med andra ord), och så låter vi som alltid gräsklippet gå tillbaka till mattan.

Jag minns ett år, vi hade tänkt fel och hade Algomin till halva gräsmattan. Man kunde tydligt se skillnad, i betydelsen att mattan var mörkare grön (och upplevdes tätare) där Algominet räckte. I och för sig inte så konstigt.

Ska leta efter något närproducerat (till nästa säsong, nu får det vara som det är, testet pågår).

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon