KRT
Fyndade en Camellia/Kamelia idag, den har inga blommor, men en hel del fin ny tillväxt och till och med en frökapsel! Vet inte exakt srt, men jag antar att det INTE är en Camellia sinensis eller annan ovanlig sort utan en "vanlig" camelia...

Men som med mitt fikon stod det inget om namnsort, även om jag lyckades hitta lite mer info på denna etikett (bla stod det något om plantenpaspoort och ett nummer - någon som vet var man kan spåra sådant?), men på etiketten står det "Frost hardy" på engelska, och Winterhard på holländska. Hur ska man översätta detta till svenska egentligen (och då menar jag inte orden i sig, utan betydelsen - vintrhärdig på sydvästkusten i Storbrittannien är inte samma som vinterhärdig i Sverige smile.gif).....

Ska jag sätta den i kruka och övervintra den med citronerna i garaget under extraljus, eller ska jag låta den så på friland med täckning confused.gif

Alexander-VG-zon3
vinterhärdigt för kamelia kan vara allt från -10c till -25c för de härdigaste varianterna. Dock oftast brukar dom somd et står vinterhärdig tåla neråt -15c. I skyddatläge utan mycket stark sol under vårvintern i zon 1 kan det funka lucker jord med lågt ph. Annars låt den stå ute på hösten och ta in och övervintra den svalt och under extraljus, dom tål någon frostnatt på hösten. Knoppar som visar färg tål dock inte frost.
KRT
Det intressanta är att det på holländska står winterhard medan det på engelska står frost hardy smile.gif . Frosthärdig har jag sällan sett en växt betecknas som förr....
Hade iofs tänkt ha den i kruka och ta in den tillsammans m citrusarna för övervintring.

Var får man tag på kamelior som klarar 25 minusgrader? Det låter onekligen ganska intressant!
Aqvakul
Jag har en kamelia i kruka som jag övervintrar ljust och ca 8 grader. Den blommar inomhus i april.
(Fungerar bra i min sommarstuga i Blekinge, utan tilläggsljus.)
KRT
CITAT (Aqvakul @ 15-06-2011, 20:05) *
Jag har en kamelia i kruka som jag övervintrar ljust och ca 8 grader. Den blommar inomhus i april.
(Fungerar bra i min sommarstuga i Blekinge, utan tilläggsljus.)

Vilken färg har du på din kamelia? Jag hoppas min är röd, men den som lever får väl se smile.gif
Om jag har förstått saken rätt gillar inte kamelior full sol, utan trivs bättre i halvskugga? Det torde vata enklare att övervintra en sådan växt än en som vill ha full sol.
Tyvärr har jag inte tillgång till 8 grader och ljust (som din sommatstuga), antingen 15-18 och ljust (söderfönster) eller 5-7 grader m extraljus.... Chilin fungerade bra i sval rumstemperatur och söderfönster, oliven fick 5-7 och extraljus. Ska iaf inte sätta den på friland, trots texten på etiketten smile.gif

Jag börjar få en riktigt exotisk trädgård nu m kamelia, oliv, citrus, blå frilandshibiskus, fikon, mullbär, en väderkvarnspalm, en kottepalm och dessutom några physalis, chili och canna på altanen och i rabatterna... Jag önskar mig ett växthus eller uterum!!!
Alexander-VG-zon3
Det är ändå för lite under vintern (även om den vill ha halvskugga under sommaren, kamelia tål full sol efter avhärdning under sommaren om den får tillräckligt med vatten), och lysrörsljus bränner inte och kan vara på hela morgonen-dagen-kvällen. Har man tillräckligt svalt kan man klarar sig med ett ljustfönster. Annars varmare det är är det bättre med mer extraljus, jag har en rösa/röd som också ska vara härdig för svenskt klimat, men har inte den på friland, den åker in och övervintras i sval rusmtemp och extraljus i köksöfnstret.
KRT
Då får den bo i tvättstuga tillsammans m mina chilisar och citronerna då under extraljys men lite varmare.... Inte i garaget m oliven, hibiskusen och palmerna tummenupp.gif

Eller rättare sagt, det beror på hur vintern blir.... Blir det en mild vinter med några få minusgrader får nog oliven och palmerna stå ute. Men kamelian är nog bäst att ta in isf, för säkerhets skull.....
Aqvakul
CITAT (KRT @ 15-06-2011, 20:30) *
Vilken färg har du på din kamelia? Jag hoppas min är röd, men den som lever får väl se smile.gif

Blommorna är först vita och rosa, men blir sen gulvita... wub.gif

Några kamelior från Madeiras finaste trädgårdsanläggning...
KRT
CITAT (Aqvakul @ 15-06-2011, 20:57) *

Ååååååh, vad fint att de ändrar färg!
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 15-06-2011, 20:43) *
Då får den bo i tvättstuga tillsammans m mina chilisar och citronerna då under extraljys men lite varmare.... Inte i garaget m oliven, hibiskusen och palmerna tummenupp.gif

Eller rättare sagt, det beror på hur vintern blir.... Blir det en mild vinter med några få minusgrader får nog oliven och palmerna stå ute. Men kamelian är nog bäst att ta in isf, för säkerhets skull.....

Tror nog kamelian är tåligare än palmerna och oliven. Dock klarar sig hibiskusen där utan att tappa blad, knoppar kan nog kamelian också göra det. Tycker inte dom är så svåra att övervintra som det sägs, har även som Aqvakul övervintrat dom i +5c +10c och utan extraljus (källarfönster) som inne i sval rusmtemp och köksfönster med extraljus. Testa där du får plats.

CITAT (Aqvakul @ 15-06-2011, 20:57) *

vackra kamelior och bilder, verkar ha varit en väldigt härligt besök tummenupp.gif
KRT
Väcker liv i tråden igen- min kamelia har stått ute hela sommaren och när jag tittade på den i eftermiddags såg jag att det ser ut som dem har gått i knopp?!?!??!?! Nu, i september......
Vad ska jag göra med den nu då? Vill ju inte att den ska tappa knopparna och missa blomningen!
Ska den in, stanna ute? Om inne, var ska den stå??????
Alexander-VG-zon3
Kamelia får knoppar året innan, efter dom blommat börjar dom bilda nya knoppar som sedan övervintrar och slår ut sent på vintern eller tidig vår vissa blommar till försommaren, andra redan på hösten.

Min ''härdiga'' står ute ganska länge även med blomknoppar (visar dom inte färg så tål dom frosten oftast, mindre utvecklade tål mer frost och mer utvecklade tål mindre frost). Sedan tar jag in den och sätter den under extraljus i svalrusmtemp den fäller inte knoppar eller blad och blommar inne och även fortsätter blomma när den tas ut .

Som nyinköpt så tappade den dock mycket knoppar och blommor, men senare rättade det till sig av självt. Nu tappar dne inte knoppar
KRT
Den har både större (närmare 1 cm) och mindre knoppar, visar dock ingen färg. Jag köpte den utan blommor, eller ens knoppar så detta har kommit den senaste månaden ungefär.
Hur låga temperaturer klarar de? Vi hade ca 8 plusgrader i natt, är det för kallt? Eftersom jag har hört att Kamelior kan vara lite svåra är jag verkligen jätteglad för knopparna och vill till varje pris uppleva blomningen smile.gif
Alexander-VG-zon3
PÅ min härdiga kamelia klarar knoppar samma som plantan. Men knopphärdighet är dels individuellt och dels i vilket stadie knoppen är i, det går inte säga exakt. +8c så klarar de utan problem (lyllos dig här var +2,5c giggle.gif , men inga knopar har trillat).

Annars får du vara våglig och testa den, plantan om den invintrat tål ett par frostnätter. Men så får du ev riskera knoppar och se vad dom klarar vill du inte riskera knoppar så ta in den innan frosten kommer (bara för att vara jätte säker på att dom inte trillar) och sedan sätt den ljust och svalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon