emmalofo
Vet inte riktigt om detta r rtt forum fr min frga, men jag prvar.

I rondellerna hr i stan har dom planterat s vackra vxter som klttrar uppfr stammarna p trden, det ser s fint ut. En del ser ut som ngon sorts murgrna, andra som klttervildvin. r det ngon som vet vilken typ av klttervxt som passar fr detta, samt om alla trd trivs med sdant runt ftterna?

Har tv fina askar vid entren som skulle vara s fina med ngon vxt som klttrar uppfr stammen.
Peztis
Jag frgade i en annan trd om man kunde plantera just murgrna kring vilket trd som hels men blev avrdd att gra det p trd med tunn bark d murgrnans sugftter kanske kan skada barken och drmed skapa ingng fr allehanda kryp och sjukdomar.

Om de tr frgan om just trd med tunnare bark s r det nog bttre att plantera klttrare som svingar och tvinnar sig upp s som kaprifol och klematis gr. Dock kan ju dessa behva lite hjlp och d kan man stta en bit hnsnt intill eller sl i ngra snren i marken som man binder upp p stammen som plantorna kan fsta sig i.
Huggorm
Kaprifol kan jag inte rekommendera, jag har sett dem dda trd ett flertal gnger. De slingrar sig s hrt runt stammen att trdet stryps till dds nr det vxer ver rankorna. Jag har sett det tminstone p asp och bok, men det lr kunna drabba de flesta, om inte alla, trd.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon