emmalofo
15-06-2011, 19:44
Vet inte riktigt om detta är rätt forum för min fråga, men jag prövar.
I rondellerna här i stan har dom planterat så vackra växter som klättrar uppför stammarna på träden, det ser så fint ut. En del ser ut som någon sorts murgröna, andra som klättervildvin. Är det någon som vet vilken typ av klätterväxt som passar för detta, samt om alla träd trivs med sådant runt fötterna?
Har två fina askar vid entren som skulle vara så fina med någon växt som klättrar uppför stammen.
Jag frågade i en annan tråd om man kunde plantera just murgröna kring vilket träd som hels men blev avrådd att göra det på träd med tunn bark då murgrönans sugfötter kanske kan skada barken och därmed skapa ingång för allehanda kryp och sjukdomar.
Om de tär frågan om just träd med tunnare bark så är det nog bättre att plantera klättrare som svingar och tvinnar sig upp så som kaprifol och klematis gör. Dock kan ju dessa behöva lite hjälp och då kan man sätta en bit hönsnät intill eller slå i några snören i marken som man binder upp på stammen som plantorna kan fästa sig i.
Huggorm
16-06-2011, 15:51
Kaprifol kan jag inte rekommendera, jag har sett dem döda träd ett flertal gånger. De slingrar sig så hårt runt stammen att trädet stryps till döds när det växer över rankorna. Jag har sett det åtminstone på asp och bok, men det lär kunna drabba de flesta, om inte alla, träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.