emmalofo
Hittade denna söta lilla rosen i ett bortglömt hörn av en rabatt, har inget minne av att jag planterat den.

Någon som vet vad det är? Knopparna kommer i små klasar, ser ut som min honungros, men blommorna är enkla och vita och bara 2,5-3 cm stora. Den växer i långa revor som en rambler.

Söt som bara den...

[attachment=61745:bilder_1...54380001.JPG]

svennis
Hej!
Känner inte igen den riktigt.[img]

http://217.70.34.228/forums/uploads/130804..._4828_46829.jpg[/img]
Lykkefund.JPG

Multiflora i bakgunden, kanske den
kerstin z5-6
Väligt likt ett underlag -Rosa Canina?
svennis
Hej Kerstin! Rättade..
Det är nog vanlig Multiflora.
http://www.rosenposten.dk/roser.asp?vis=11...11+22:14:08_921
Vita i bakrunden.

Multiflora o Lykkefund.JPG
kerstin z5-6
Ja håller med!
emmalofo
Multiflora, alltså.

Är det en vanligt underlag för ympning? Kanske kvarlevor av någon planterad ros som frusit bort då?

Väldigt söt tycker jag i alla fall, kan tänka mig att ha den som marktäckare i min stenslänt...
Ezereht
Jag tror inte den är vanligt underlag, den är känslig, känns dumt ha den som underlag. Däremot är det mammarosen till många andra rambler.

Rosa canina däremot är en vanlig ros som underlag. Men verkar ju inte vara det du har.
kerstin z5-6
Den är dock inte alltför ovanlig o tyvärr överlever den som en stickig marktäckare även hos mej ..
svennis
Vissa rosor växer bäst på Multiflora underlag, Bengt i Larröd var noga med det.
Fick en bild på bara Multiflora.

Multiflora.JPG

Ezereht
Har du något exempel på rososr som gillar multifloraunderlag Svennis? Bara nyfiken.
emmalofo
Varför tyvärr Kerstin? Jag tycker den är fin...
svennis
[quote name='Ezereht' date='17-06-2011, 00:47' post='1421509']
Har du något exempel på rososr som gillar multifloraunderlag Svennis? Bara nyfiken.
Lady Hillingdon tror jag han sa.
Bengt i Laröd ha odlat fram rosor till Cedergren o Flora Linnea. 100 tusen st
kerstin z5-6
När den växer upp som en raket o tar över o dödar originalrosen blir jag inte glad ..sen har den mage att frysa ner på vintern o vara kvar för evigt som en taggig pinne ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon