Full version: Beskära busktomat?
Ally
Jag har planterat en busktomat (Pepolino, en plommontomat) för första gången, med samma avstånd som högväxta tomater man binder upp, dvs. 50 cm.

Men den växer så yvig, jag började binda up några grenar men ändå växer den in mot tomaterna brevid.
Ska man bara låta den växa som den vill?

Har sökt bland trådarna, men hittat bara att man inte ska tjuva.
*Stintan*
Det bästa vore väl om du kan flytta på den så att den får större plats. Bäst är ju om den får växa som den vill.
Eva i Västerås
Jag har alltid haft lite trångt för tomatplantorna och har tjuvat även busktomater. Det går jättebra. Dom har haft större tendens att dela sig i två lika tjocka grenar. Ibland har en gren fått vara kvar, ibland båda. Det verkar gå bra med båda varianterna, men jag har fått klippa med skarp sekatör istället för att nypa av små tjuvar.
Motti
Jag har ju lärt mig att man inte ska tjyva Busktomater och Coctailetomater men nog tror jag man kan klippa ur dom underifrån ändå vanliga tomater tål ju hård beskärning och dom ska man ju tjyva,så jag sitter här och undrar ! ska man tjyva busktomat ?någon som vet.
*Stintan*
Normalt ska man inte tjyva busktomat. Vanliga tomater kan man toppa om man tycker dom blir för långa och har tillräckligt med tomater annars bara tjyva.
Eva i Västerås
Ska och ska...
Jag brukar få tomatplantor av kompisar och bekanta och tackar inte nej till en kraftig välväxt blommande tomatplanta för att det är busktomat, även om jag har trångt.
Det blir beskärning snarare än tjuvning, men det har inte varit problem någon gång. Plantan blir inte så hög som en "vanlig" planta, men det gör inget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon