digitalkarin
Jag har till min förskräckelse hittat gröna skott på min doftschersmin! Är det inte alldeles för tidigt?? Den står i full sol, och inte alltför blåsigt, och intill huset, så den kanske har uppfattat det hela lite galet och tror att det är vår nu?
Kommer skotten att dö nu, och kommer den isf blomma ändå i sommar?

ohmy.gif sad.gif
gmasterb
Att växten redan börjat sätta igång beror på den milda vinter vi haft och dem varma dagar under de sista veckorna. Men eftersom att växten i sig inte blommar det första den gör när den får nytt bladverk så är det bara lövsprickning. Såg inte riktigt var du bodde men ju längre norr ut i landet desto sämre är det tyvärr för växten.
Kan bli så att skotten som den skjuter just nu blir frostskadade och det gör så att bladsättningen kan bli försenad eller deformerad beroende på hur stark kylan är.
Är dock lite osäker på om du ska försöka att täcka växten. Tror att det kan vara en stor nackdel, eftersom att du låter inte växten acklimatisera sig till verkliga naturen.. Men men. Hoppas att det löser sig.
//Stefan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon