indelta
15-06-2011, 22:03
Ska flytta mina jordgubbar till ett nytt land. Problemet är att det hela dragit ut på tiden :-(
Och nu har ju de rackarna börjat blomma för fullt.
Kan man flytta dem då?
Om man flyttar, påverka det blomningen? Eller funkar det i alla fall.
Blir skörden förstörd?
Som det är nu så står de alldeles för tätt, har hört att det inte är bra... Man kanske kan glesa ut dem bara?
*Stintan*
15-06-2011, 22:31
Tror inte att det är någon bra idé. Låt den vara tills efter skörden och flytta de som absolut måste flyttas. Jordgubbar behöver ju ändå förnyas efter 3-4 år och då kan man ju ta revor som får bli nya plantor.
malcolm
16-06-2011, 08:42
Tror inte det är någon större fara med att flytta plantorna trots att de blommar, många av dem man köper har ju blommor, både smultron och jordgubbar.
Gunilla T
16-06-2011, 08:51
Det är skillnad på växter som är krukodlade och om man gräver upp växten - då blir obönhörligt rötterna skadade.
Jag skulle följa Stintans råd.
indelta
17-06-2011, 14:19
Tack för era svar!
Ok, då kanske det är bäst att vänta.
Ett problem är att de i dagsläget står väldigt tätt...
har som fått för mig att det skulle kunna bli problem med sjukdomar...
Är jordgubbarnas rötter utspridda mycket åt sidorna?
Tänkte att man kanske kunde flytta endel för att glesa ut, men det kanske är risk för skada på "grannen" då?
Har lite samma problematik. I jordgubbslandet står alla plantorna jättetätt. Man ser inte ens jorden mellan plantorna. Sen har de skickat ut ett massa revor med småplantor som gömmer sig mellan de större plantorna. Men det är jättemycket bär på gång.
Vilket ger egentligen mest bär? Fullt med plantor som täcker upp ytan eller färre plantor med mer plats mellan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.