mejram
Svärmor är på väg att sälja huset och innan dess vill jag få med mig en bit av släktens gamla rosbuske. Vet inte vad den heter, men någon gammal sort är det, från hennes farmor och farfar. Hur bär jag mig åt? Klipper sticklingar? Gräver upp en bit och kapar av rötterna? Ska jag klippa ner den direkt? Hur fraktar och planterar jag bäst?

Kan ingenting om rosor...
Ezereht
Gräv upp en bit, få med lite rötter, lägg så rötterna är i en plastpåse med lite vatten eller rulla in rötterna i blött tidningspapper. Plantera på nya stället och vattna mycket i början.
svennis
Ta lite sticklingar bör gå bra nu.
kerstin z5-6
ger den rotskott som blommar? med samma blommor som originalet? Då är de ännu lättare att gräva upp!
mejram
Jag ska dit i midsommarhelgen. Då får jag undersöka om det finns några rotskott. Annars gräver jag helt sonika upp en bit, då. Och tar ett par sticklingar också - hängslen och livrem, något borde jag lyckas med...
Ezereht
Låter som bra idé, Go Girl !! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon