Commot1on
Hejsan på er!

Rubriken borde varit Tomatplantor - för det är dem jag undrar kring.

Jag kommer i hopp om att kanske ha fel. Jag vill verkligen ha fel.

Jag har sedan början av april gett mig på att odla inomhus. Jag bor väldigt bra och fr o m den första morgonsolen > 8 och sedan fr o m 14-20 har jag tillgänglig sol. Som många andra gav jag mig på tomatplantor först. Det borde väl vara ganska enkelt, tänkte jag. Har läst oändligt mycket och även varit noggrann med att läsa om sjukdomar och skadedjur. Nu befinner jag mig i ett dilemma då jag inte har någon erfarenhet inom odling.

Jag vattnar 2 gånger i veckan, med hänvisad andel biobact i relation till ett visst mått vatten. Plantorna har ibland fått direkt solljus på sig, även som något unga. Inte alls mycket, maximalt 2 timmar maximalt 4 dagar under 2 månader. Jag läste att man skulle vara försiktig med direkt solljus i början - vilket jag varit. Utomhusljus får plantorna alltid vid fönstren.

Jag började ganska sent, men bättre sent än aldrig.

Hur som helst. Problemet. Har mina plantor smittats av TMV (tobacco mosaic virus)?

BILDER FINNS, varav 1 (icke-reducerad) visar hur minst 90% grenar med löv ser ut.

Eller är det missfärgningar från stark sol och vatten/växtnäring? Är det vanligt att en del blad blir så här? Är tomaplantor fortfarande dugliga eller måste jag göra mig av med plantorna?

Blir så besviken om det är förstört. Jag har tillbringat extremt mycket tid till att försöka lära mig så mycket jag kan, och se till att de får rikt med luft, står i bra temperatur och haft en ren och fin jord m.m. Sedan blir jag mycket ledsen eftersom plantorna har ett syfte, om de nu är smittade så är det mitt fel och plantorna har levt ett syfteslöst liv.

BILDER FINNS, varav 1 (icke-reducerad) visar hur minst 90% grenar med löv ser ut.
HelénE
Jag tror dels att bladen fått lite solskador, det där som ser bränt ut, men det är inte några stora fläckar.
Sen tror jag de har fått för mycket vatten och näring.
När man just planterar i bra jord så finns det näring i jorden, första månaden ska man inte behöva gödsla extra. Det gör heller inte något om jorden nästan torkar ut mellan vattningarna, ja inte så den är snustorr men det ska inte vara blött hela tiden.

Vanlig blomsternäring för krukväxter passar inte heller tomater så bra. Gå till trädgårdshandeln och köp en näring som passar tomater.

Vattna lite mindre och gödsla dem inte på några veckor, du kan börja göda dem med tomatnäring igen när de börjar bilda blommor, så repar det sig nog.

Helén
Anja Danmark
De er en lille smule lyse i bladene - mit gæt vil være, at de ikke får helt nok lys.

Men jeg er også enig i den med vand og gødning, som Helén skriver.
fvd
Jag har 12 st plantor som jag har köpt som sticklingar och drivit upp i soliga fönster och 10 grader inomhustemperatur. Jag gav dem ingen näring alls fram till nu när jag (1m höga med blommor och kart och blommor) ger dem blomstra då och då. Vad innehåller tomat näring och vad heter den om jag skall byta ?
Eva i Västerås
Jag har använt biobact till tomater i krukor och det har varit bra.
Men, som sagt, det kan vara för mycket av det goda.
Solljus ska inte vara något problem när dom fått vänja sig under en vecka med ökade "doser". Dom kan ju stå ute.
Commot1on
Tack så väldigt mycket för svar! Skall tänka över det som skrivits.
kerstin z5-6
Fönsterljus? det är nada ..kan du ha dem ute dagtid?
Commot1on
Nada och nada, det är väl att ta i - men, javisst kan jag ha plantorna utomhus. Har sol riktat mot balkongen fr o m ~13:30-19:30. Jag har 10 tomatplantor, och det kommer ta upp en del plats, men det hade jag räknat ut långt innan jag köpte frön. Problemet är min getingfobi, det är psykologiskt - inte fysiologiskt - så det går att komma över, men det krävs mer än ett par dagar. Oja, det är mycket lägligt med det när man har plantor som behöver ut. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon